Fjendens ansigt

2018
)

Fjendens ansigt

25 okt.18

Anden del af Chaos Walking trilogien er brutal, voldsom og stjernegodt skrevet. Én af efterårets virkelig gode serier, du bare MÅ læse.

Sådan skriver man en toer! Patrick Ness er en rasende god forfatter, og har du ikke stiftet bekendtskab med ham endnu, er det absolut på tide. Chaos Walking trilogien er et klasseeksempel på forfatterens originalitet, og den intense, spændingsmættede stemning bliver fornemt indfanget i seriens dystre, men flotte grafiske udtryk lige fra lakforside, sprayet kant til grafiske tekstelementer.

’Fjendes ansigt’ begynder umiddelbart, hvor ’Knivens stemme’ sluttede i en voldsom traumatisk scene for seriens to hovedpersoner Todd og Viola. Der sker en spændende karakterudvikling i dette bind, som er opbygget med skiftende synsvinkler mellem Todd og Viola.

Begge er ankommet til byen Haven på den koloniserede planet Eden på flugt fra Prentisstown, og dens voksende hær ledet af den herskesyge præsident Prentiss, som har udviklet et uhyggeligt våben, hvormed han kan styre sin hær af mænd i en verden af støj, informationsoverload og følelsesløshed. Det, som skulle være deres redning, forvandler sig til endnu et mareridt. Et der om muligt er værre end før i hver sin lejr af modstandere – kvinder mod mænd – hvor sandheden synes uigennemskuelig. For hvem er ven og hvem er fjende i en krig baseret på frygten for det ukendte, løgne og kønnenes magt?

Med bogens afslutning er der linet op til et brag af en finale på denne enestående og meget originale trilogi, som sammen med romanen ’Monster’ fremstår som et klart lysende hovedværk i forfatterskabet.

CarlsenPuls
Elisabeth Kiertzner
54980663