Forfatter
Ninette Larsen
Ninette Larsen (født 1994) debuterede i 2014 med digtsamlingen 'Hybrid'. Titlen er betegnende for, hvad samlingen er; en genrehybrid af poesi, prosa og mere fragmenterede optegnelsestekster. Selv kalder Larsen samlingen for billedtableauer eller skitser.
Teksterne i Hybrid kan karakteriseres som højstemte, skønhedsdyrkende, sanseberusende og profetisk/visionære. Dette ses f.eks. når Larsen skriver: ”Jeg lægger mig på bredden under et egetræs / klovneblade. Jeg spiser, ler og taler i vildelse. Jeg ser / nætterne, og jeg kan lide dem. De er heftigt krydrede, / de er blankøjede og profetiske. Jeg hører nætterne / messe, jeg ligger på ryggen, jeg uddelegerer mig selv. / Jeg sønderdeles. Jeg bliver taget i brug.”
Jens Hjøllund skriver i sin anmeldelse af værket på Litteratursiden, at teksterne svælger i smukke, dekadente billeder og tableauer af mættede, gyldne farver, eksotiske scenerier og romantisk naturhengivelse, men der er samtidig tale om en modsætningsfyldt, ambivalent skønhedsdyrkelse, der nok rummer det skønne, de ”nektardryppende læber”, men også det grimme, forfaldet og opløsningen. Læs hele anmeldelsen af Hybrid.
Larsen blev for debutværket shortlistet til Danmarks største debutantpris Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat.
Ninette Larsen (født 1994) debuterede i 2014 med digtsamlingen 'Hybrid'. Titlen er betegnende for, hvad samlingen er; en genrehybrid af poesi, prosa og mere fragmenterede optegnelsestekster. Selv kalder Larsen samlingen for billedtableauer eller skitser.
Teksterne i Hybrid kan karakteriseres som højstemte, skønhedsdyrkende, sanseberusende og profetisk/visionære. Dette ses f.eks. når Larsen skriver: ”Jeg lægger mig på bredden under et egetræs / klovneblade. Jeg spiser, ler og taler i vildelse. Jeg ser / nætterne, og jeg kan lide dem. De er heftigt krydrede, / de er blankøjede og profetiske. Jeg hører nætterne / messe, jeg ligger på ryggen, jeg uddelegerer mig selv. / Jeg sønderdeles. Jeg bliver taget i brug.”
Jens Hjøllund skriver i sin anmeldelse af værket på Litteratursiden, at teksterne svælger i smukke, dekadente billeder og tableauer af mættede, gyldne farver, eksotiske scenerier og romantisk naturhengivelse, men der er samtidig tale om en modsætningsfyldt, ambivalent skønhedsdyrkelse, der nok rummer det skønne, de ”nektardryppende læber”, men også det grimme, forfaldet og opløsningen. Læs hele anmeldelsen af Hybrid.
Larsen blev for debutværket shortlistet til Danmarks største debutantpris Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat.