Forfatter
Astrid Gjesing
Jeg er født den 9. november 1952 i Tanderupkær og voksede op som mørkeræd november-barn i en søskendeflok på 7 i et kristent hjem med klaver. Barndomslandets fikspunkt var klatretræet - verdens højeste træ i det flade midt-vestjyske og ude på den anden side af højspændingsledningernes truende port og før Studsgård Kirke lå verdens ende.
Det landskab jeg som voksen bærer i mig, og hvorfra jeg henter renselse og inspiration er barndommens ferielandskab - det åbne, horkende nordjyske land med kilometervis af klitter med Jomfru Marie Sengehalm, sandblæst strand, lys og havets regelmæssige, men skiftende lyd - høresansen er nok min mest udviklede sans.
Jeg debuterede sent, jeg var 39 år, da min første digtsamling udkom.
Det er i sproget, naturen og det nære, jeg henter min inspiration - i et sprog, der ligger så nært, at det ofte ikke bemærkes. Det er sproget som lyd og lys, som fysisk gestalt, der fascinerer mig - at gøre sproget konkret fysisk, omskabe det til noget man kan se, høre, føle på - det sprogfysiske som udgangspunkt for oplevelse og refleksion.
Siden LYRIK BLUES i 1993 har jeg primært arbejdet med mere installationsprægede værker.
En vigtig udfordring for mig er at arbejde stedspecifikt, gerne i det offentlige rum. Med afsæt i ord ofte hentet fra virkeligheden arbejder jeg med en enkel form. Min udfordring ligger også i at afsøge grænserne mellem digt og billedkunst og at undersøge ordenes mange lag, både konkret: fysisk som lyd og lys - og sprogligt. Skriftens mentale landskabsrum i sammenstilling med det fysiske rum. Det er en undersøgelse af digtet og dets fysiske kontekst, virkelighedens rum udvidet med poesiens rum - fysisk og psykisk.
Foto:Claus Petersen
Biografien er udarbejdet af forfatteren
Oprindelig publiceret ForfatterNet Århus - 24. september 1999
Jeg er født den 9. november 1952 i Tanderupkær og voksede op som mørkeræd november-barn i en søskendeflok på 7 i et kristent hjem med klaver. Barndomslandets fikspunkt var klatretræet - verdens højeste træ i det flade midt-vestjyske og ude på den anden side af højspændingsledningernes truende port og før Studsgård Kirke lå verdens ende.
Det landskab jeg som voksen bærer i mig, og hvorfra jeg henter renselse og inspiration er barndommens ferielandskab - det åbne, horkende nordjyske land med kilometervis af klitter med Jomfru Marie Sengehalm, sandblæst strand, lys og havets regelmæssige, men skiftende lyd - høresansen er nok min mest udviklede sans.
Jeg debuterede sent, jeg var 39 år, da min første digtsamling udkom.
Det er i sproget, naturen og det nære, jeg henter min inspiration - i et sprog, der ligger så nært, at det ofte ikke bemærkes. Det er sproget som lyd og lys, som fysisk gestalt, der fascinerer mig - at gøre sproget konkret fysisk, omskabe det til noget man kan se, høre, føle på - det sprogfysiske som udgangspunkt for oplevelse og refleksion.
Siden LYRIK BLUES i 1993 har jeg primært arbejdet med mere installationsprægede værker.
En vigtig udfordring for mig er at arbejde stedspecifikt, gerne i det offentlige rum. Med afsæt i ord ofte hentet fra virkeligheden arbejder jeg med en enkel form. Min udfordring ligger også i at afsøge grænserne mellem digt og billedkunst og at undersøge ordenes mange lag, både konkret: fysisk som lyd og lys - og sprogligt. Skriftens mentale landskabsrum i sammenstilling med det fysiske rum. Det er en undersøgelse af digtet og dets fysiske kontekst, virkelighedens rum udvidet med poesiens rum - fysisk og psykisk.
Foto:Claus Petersen
Biografien er udarbejdet af forfatteren
Oprindelig publiceret ForfatterNet Århus - 24. september 1999