Vished

2007
)

Vished af Madeleine Thien

07 maj.07

"Vished" er en poetisk fortælling om en asiatisk-canadiske kvindes intensive søgen efter sin familiehistorie og sin identitet.

I "Vished" følger vi den 39 årige asiatisk-canadiske radiojournalist, Gail. Hele romanen er opbygget omkring hendes død, hvor hun i den sidste del af sit liv forsøgte at afdække den sande historie om sin familie. Farens barndom under den japanske okkupation af Nordborneo og hans flugt derfra. Moderens barndom i Hongkong. Forældrenes emigration i efterkrigstiden, først til uddannelse i Australien og siden videre til et liv i Canada, hvor Gail kommer til verden.

Det er nu næsten et år siden Gail gik bort, og erindringen om hende bringer et virvar af erindringer med sig hos de, der stod hende nærmest.

Romanen "Vished" blev straks udråbt til en international bestseller, og den slags forpligter jo. Man forventer sig noget helt særligt, men jeg vil gerne indrømme, at jeg blev lidt småskuffet. Egentlig kun fordi jeg nogle gange synes, der er lige lovlig langt mellem de romaner, der virkelig får det til at gibbe i mig, og nu troede jeg lige, jeg sad med én i hånden.

Men - "Vished" er en god bog. Man skal holde tungen lige i munden, for der hoppes ind og ud af forskellige fortællinger, og der veksles mellem forskellige personer. På trods af bogens alvorlige tema, er den meget poetisk skrevet, til tider lige i overkanten, og det er efter min mening bogens svaghed. Den store styrke er de interessante fortællinger fra krigens tid og dens konsekvenser.

Historien lægger op til, at man skal i dybden for rigtig at fange pointen. En kvindes søgen efter sin egen identitet, for immigration er lig med tab af identitet, og uden identitet er du lost. Koste hvad det vil, spørgsmålene skal kortlægges og besvares, før Gail kan finde sig selv og komme videre.

"Vished" er en roman med mange interessante facetter, der skaber grobund for mange tanker. Jo mere du tænker over den, jo bedre forstår du den og synes om den.

Oversat af Niels Brunse. People's Press, 2007. 319 sider

People's Press