Vinteren kommer

2016
)

Vinteren kommer af Steen Beck

20 apr.16

Undertitlen siger alt om denne sobre, kompetente og underholdende fagbog: En fordybelsesbog for Game of Thrones-fans.

George R.R. Martins bogserie ’En sang om is og ild’ og den tilhørende Tv-serie ’Game of Thrones’ har for længst fejret store triumfer over hele verden, og den underholdende fantasy-historie om kampen om magten i Westeros har mere eller mindre opnået kultstatus. Og meget aktuelt, lige før sjette sæson af Tv-serien begynder, udkommer nu lektor Steen Becks underholdende og lettilgængelige gennemgang af personerne og hele universet.

Gennemgangen af Game of Thrones starter med en udmærket gennemgang af personerne og hele plottet i historien og slutter med nogle særdeles interessant bud på, hvordan det hele kan komme til at ende. Undervejs påviser Steen Beck, hvorfor historien er blevet så populær, hvor inspirationen er kommet fra, hvorfor personerne handler, som de gør. Han forsøger desuden at sætte historien ind i en række kultur- og idehistoriske temaer. Tænkere og filosoffer som Machiavelli, Hobbes og Marx og litterære rollemodeller som Antigone og Hamlet inddrages i denne analyse. Ja selv Freud og psykoanalysen benyttes til at belyse nogle af personerne og deres handlinger.

Bogen er yderst tilgængelig for alle. Selvfølgelig vil det være en fordel at have læst bøgerne eller set tv-serierne, men Steen Becks gennemgang er så kompetent, at alle i virkeligheden kan være med. For fans er Steen Becks bog fabelagtig til lige at få det store overblik og gøre sig klar til den nye sæson, og for alle andre fungerer fagbogen som en perfekt introduktion. En introduktion som helt klart ville have fungeret helt optimalt, hvis der i bogen havde været et kort over Westeros og en personliste, men det er en mindre detalje. Under alle omstændigheder fortjener denne bog stor udbredelse. Den får hermed min absolut varmeste anbefaling.

Spring
52312582
9788793358096