Vingeskudt

2011
)

VINGESKUDT

’Vingeskudt’ er en stor roman på alle områder. På 344 sider kan man nå at få et ret godt indblik i andre menneskers tilværelse, og hvis historien fanger målgruppen og lokker læseren med ind i sit univers, så er sådan en fed bog en glæde.

’Vingeskudt’ opererer i forskellige tidsperioder og man møder en række mennesker, hvis veje skæbnen krydser til evig forandring for dem alle, levende som døde. Læseren møder fire meget forskellige personer: Den hårdtarbejdende socialarbejder Meike i Frankfurts værste rabarberkvarterer. Hendes tro på en positiv fremtid er ikke-eksisterende og alligevel formår hun at skabe glæde i sølle eksistensers liv. Da én af dem, hun føler særligt bånd til brutalt og meningsløst myrdes, tager hun sit liv op til revision. Mange år tidligere er en smuk, men mystisk kvinde søgt ly fra storbyens menneskemængde og fra dem, der eftersøger hende dér. Mange år senere skal hun tage sine hemmeligheder med sig i graven. Til stor skade for sine efterladte.

I Danmark bor den succesfulde, men privat hårdt plagede arkitekt Sten, der efter et forlist forhold, sætter sig til opsøge den far, han aldrig har kendt. Sideløbende følges en tysk kaptajnløjtnant under anden verdenskrig, udstationeret på den lille ø, Mandø. Her møder han sit livs kærlighed i en tilrejsende kvinde. En affære dømt til undergang og død for de implicerede.

Romanen igennem brillerer Richardt med sine fede cliffhanger-afslutninger. Åbne og intense spændingsbidder slutter hvert kapitel. Jeg elsker, når en bog tvinger mig til at bladre. Det sker uafbrudt her. Hver gang et afsnit ender, gøres det med en sprød appetitvækker til næste. Gang på gang noterer jeg, hvordan det er lim fra læser til bogside. Tak for det.

Man sidder fx grundigt i skruetvingen, når den tyske kaptajnløjtnant Rüdiger præsenteres for Gestapo. Det er grusomt og uhyggeligt og forbandet godt skrevet. Forhøret er kriblende skræmmende. På mig gav det flashback til forhøret af Winston i Orwells romans ”1984” Også her ’forstår’ bødlen sit offer og det går under huden på læseren, når forhøret gradvist skærpes. Der er heldigvis også en fin humor i bogen. Den dukker op, når man mindst venter det og giver –ofte sublime onliners til læsningen. Det dulmer, når bogen ellers kan være barsk.

Min eneste kritik går på bogens synsvinkler, der indimellem skifter brat og normalt er jeg ikke tilhænger af den alvidende fortællervinkel, der på skift optræder i persongalleriets hoveder, fordi det kan virke refererende, når det skildres udefra og let kan give køb på indsigt i personerne, når vinklen flyttes for ofte. Et par gange undervejs i læsningen reagerede jeg, når det gik for stærkt.

Det er vel så også den eneste kritik, for sproget er godt og for øvrigt billedrigt på den interessante måde, hvor metaforen virker rammende og understregende, men uden at fylde unødigt. Eksempelvis som i scenen hvor arkitekten Sten træffer en af sin afdøde mors bekendte.

(Scene hvor Sten og den gamle netop står overfor hinanden):

”… Det ville kræve en ekspert at bestemme, hvorvidt den gamle registrerede Sten i fysisk forstand, eller om han blot genstuderede de synsindtryk, han havde haft, inden Sten kom og spærrede for udsigten. Under alle omstændigheder løftede han ansigtet, langsomt, i svagelige ryk. Øjnene var vidt åbne og afslørede en mælkehvid membran, og udtrykket i dem var så tomt som hos en uskyldig fanget på dødsgangen.”

Den slags metaforer (eller similer er det vel nærmere), er jeg meget begejstret for, når de serveres som her og dem er der mange af i bogen. De fleste rigtig gode. Sproget er i det hele taget effektivt, også når vi møder hovedpersonen Meike:

”… Meike satte sig ved et lavbenet bord foran et venetiansk spejl, der fremlagde sit eget forslag til et spejlbillede af hende.”

Den slags sprogfærdigheder nyder jeg meget, når jeg støder på dem.

Læseren følger interesseret persongalleriet sære skæbneveje, og tvinges til at gætte, hvordan deres stier skal krydses. Selv gættede jeg flere gange forkert. Elsker at få en stor overraskelse. Og jeg nyder, når forfatteren i den grad tager fusen på mig, som han gør her.

Vingeskudt kan anbefales til alle med hang til skæbnefortællinger. Velskrevet og troværdig historie.

Mikala Rosenkilde

mellemgaard