Viljetyven. Bog 1-3

2018
)

Viljetyven Bog 1-3

09 okt.18

En trilogi i børnehøjde, hvis handling udspiller sig i og omkring Nomerskoven. Er man bekendt med Jan Kjærs Nomerunivers, er det et kærkomment gensyn, for nye læsere er det et spændende bekendtskab.

Alt ånder fred og idyl i det lille, afsondrede Nomerunivers, Nomerskoven, hvor Elmo og Noma, bogens hovedpersoner, har deres hjem. Nomerskoven er et imødekommende og venligtsindet sted, hvor sværdslag og våbengny er forbeholdt trænings- og kamppladsen for krigernomer. Vi møder Elmo for første gang, da han netop fejler sin krigerprøver på kamppladsen, og, ulig alle andre krigernomer, ikke får tildelt et våben af våbenmesteren Arko.

Elmos jagt på sin egen identitet er således begyndt – hvilken kriger er man, hvis man ikke har et våben, der kan understøtte det – en, for voksne, meget genkendelig identitetsproblematik, der ikke nødvendigvis lettes over årene.

Elmos Kvindelige modstykke, Noma, møder vi, da hun er på udflugt med sin bedste veninde. De går netop og diskuterer det svære kærlighedsliv, da de støder ind i en noget desillusioneret Elmo. Uvidende om, hvad hun har i glasset, viser Noma den viljetyv, de har fanget, til Elmo. Det bliver startskuddet på en farefuld rejse for de to Nomer – det viser sig nemlig, viljetyve – en slags sorte sommerfugle – er udsendt af den krigeriske skyggekonge, som truer med at underkaste sig alle levende væsners frie vilje.

Således drager Elmo og Noma ud for at finde Solkrigeren – den eneste, der kan tage kampen op med skyggekongen – men de drager også ud for at finde ud af, hvem de selv er, og hvor deres plads i livet mon er. Undervejs må de søge hjælp hos den opfarende og bevingede Skade, der lever en selvudslettende tilværelse i menneskebyen Klanaka. Her møder de også den modløse vekselerer, Gilbert Grib samt den lasede tigger Nestor.
Sammen drager de ud for at finde solsværdet, solkrigeren og en måde at bekæmpe skyggekongen.

I en tid, hvor superhelte og overnaturlige evner er kommet i børnenes søgelys, rammer Jan Kjærs ’Viljetyven’ rigtig godt. Karaktererne gennemgår alle en personlig udvikling, og historien er bundet sammen af lige dele spænding, humor og kærlighed til karaktererne. Serien kan varmt anbefales til fælles højtlæsning i hjemmet.

Agama
52666430
9788793231399