Usårlig

2023
)

Usårlig

05 jan.24

Mange af os kæmper for at holde fast i selv de mest basale træningsrutiner, David Goggins lever på en helt anden måde. Dette er fortællingen om et ekstraordinært liv.

David Goggins voksede op hos sine forældre Trunnis og Jackie sammen med sin storebror Trunnis Junior. Faren ejede et stort skateboardcenter, som hele familien arbejdede i. Han slog sin kone og yngste søn, hvis de tillod sig at have deres egne meninger. Efter nogle år flygtede Jackie med sine sønner, men Trunnis Jr. ville hjem til sin far, så David boede alene med sin mor.

Da David blev voksen, var han involveret i småkriminelle aktiviteter og levede et driverliv, som gjorde, at han blev ret overvægtig. Han valgte at undergå en vanvittig transformation for at blive en af verdens hårdest trænede soldater. Han uddannede sig til Navy SEAL og gennemførte både Army Ranger School samt Air Force Tactical Air Controller-uddannelsen. Han har ydermere verdensrekorden i pull-ups - 4.030 stk. på 17 timer og har gennemført over 70 udholdenhedsløb, hvor han flere gange har placeret sig blandt de fem bedste. Hans liv har ikke fulgt en jævn kurve, og selvom han flere gange var på vej til at dygtiggøre sig, faldt han gentagne gange tilbage i gamle mønstre. Men ikke længere, for hans mindset har ændret sig.

Jeg føler, at jeg har løbet ultraløb adskillige gange samt cyklet på tværs af USA efter at have læst David Goggins’ bog, som dels er en biografisk fortælling og dels en selvhjælpsbog. Den er spækket med utrolige anekdoter og imponerende bedrifter i en grad, så man spekulerer på, om David Goggins overhovedet er et menneske? Bogen er et bevis på, at arv og miljø ikke definerer, hvad man kan opnå med sit liv. Der er ingen tvivl om, at når man lever så struktureret som David Goggins, levner det ikke plads til udskejelser, men dem har han heller ikke brug for.

David Goggins’ historie er utrolig inspirerende, og selvom man ikke har planer om at opnå bare en brøkdel af, hvad han har gjort i sit liv, er bogens filosofi brugbar for de fleste. David Goggins fortæller, hvordan han overvandt sig selv, så det at udfordre sig selv blev det bedste i verden. På den måde skaber han en form for balance, som betyder, at intet kan ryste ham. Det er en meget inspirerende og virkelig tankevækkende bog.

Memoris
Anders Ryehauge
137322528