Tivoli - en have i byen

2018
)

Tivoli - en have i byen af Anne Prytz Schaldemose og Lars Hedebo Olsen

22 jun.18

Tivolis 175 års jubilæum fejres med flot ny fotobog om livet i den gamle forlystelsespark. Candyfloss for tivolientusiaster og alle med interesse for Københavns historie.

I 2018 er det 175 år siden Tivoli åbnede i København og anledningen markeres bl.a. med udgivelsen af ’Tivoli - en have i byen’, som fotograf Anne Prytz Schaldemose og journalist og forfatter Lars Hedebo Olsen står bag. Det er en flot og underholdende bog, som tegner et spændende portræt af Tivoli både som kulturinstitution og arbejdsplads, og som viser os det mangfoldige liv i parken, også efter lukketid.

Tivoli i København er rammen om utallige hyggelige minder, for mig og mange andre danskere. Parken er et nationalt klenodie med sin unikke blanding af magisk eventyrhave-stemning, forlystelser, musik og ballet. Siden åbningen d. 15. august 1843 har Tivoli trukket millioner af gæster til fra både ind- og udland, popstjerner og præsidenter, og gennem årene har den formået at følge med samfundsudviklingen og alligevel på mystisk vis forblive tidløs.

Det er denne balancegang, som Lars Hedebo Olsen især kredser om: Tivoli er både et stykke Danmarkshistorie, som helst ikke må ændre sig alt for meget, og samtidig en moderne virksomhed, som konstant må tilpasse sig markedets vilkår og tendenser. Gennem interviews med Tivolis personale tegner Hedebo Olsen et portræt af forlystelsesparken og af, hvad den betyder for de mennesker, som arbejder der. Vi møder f.eks de såkaldte ’bremsemænd’ - chaufførerne der styrer vognene på den gamle trærutsjebane - chefgartneren, der sørger for at Tivolihaven altid viser sig fra sin flotteste side, og direktør Lars Liebst, som har stået i spidsen for parken siden 1996. Det er en skøn blanding af historier og anekdoter fra livet i parken, som vil glæde alle, der holder af den gamle have, og som byder på ikke så få interessante overraskelser fra Tivolis brogede historie undervejs.

Bogens hovedattraktion er 150 fantastiske farvefotos af Anne Prytz Schaldemose, som indfanger øjeblikke fra årets gang i Tivoli: der bydes bl.a. på Luciaoptog ved juletid og Fredagsrock på plænen, vi ser med bag kulissen i Pantomimeteateret og i koncertsalen og kommer på besøg i chaufførernes kontor inde i Rutsjebanen. Og så er der også fantastiske billeder af haven uden for sæson, af sneklædte og tildækkede forlystelser og udstillinger, som venter på at gæsterne skal vende tilbage. Det er virkelig smukt og stemningsfuldt, næsten som at være der selv. Næsten.

’Tivoli – en have i byen’ føjer sig flot til rækken af bøger udgivet om Tivoli i årenes løb og er særlig spændende, fordi den giver os mulighed for at møde parkens ansatte. Anne Prytz Schaldemoses fantastiske fotos og Lars Hedebo Olsens veloplagte tekst forener sig i et fortryllende billede af vor tids Tivoli og af de ildsjæle, som får hjulene til at dreje rundt.

9788702245707
224