Tidens kløft

2016
)

Tidens kløft af Jeanette Winterson

09 aug.16

En indtagende, tankevækkende, morsom og meget læseværdig udgave af Shakespeares skuespil 'Vintereventyret'.

I 2016 er det 400 år siden William Shakespeare døde, og derfor er otte store forfattere blevet bedt om at skrive en moderne version af nogle hans skuespil.  Jeanette Winterson er en dem, og hun har moderniseret 'Vintereventyret', som er et af Shakespeares mere ukendte skuespil.

Kan man omsætte Shakespeares gamle skuespil fra 1611 til en moderne roman med respekt for det oprindelige? JA –i hvert fald, når forfatteren er Jeanette Winterson. Temaerne i 'Vintereventyret' er kærligheden, jalousiens ødelæggende kraft og muligheden for tilgivelse, Over  det hele svæver begrebet  tiden.  Kan man stille tiden tilbage, og hvordan er det at falde ned i tidens kløft, hvor én tid smelter sammen med en anden?

Vi møder Leontes, konge af Sicilien, og hans kone Hermione og Leontes’ ven Polixenes.  Hermione er gravid og Leontes er overbevist om, at det er Polixenes, som er far til barnet. Da barnet bliver født, sender Leontes barnet væk, og Hermione bliver vanæret og dør. Barnet vokser op, og da hun er 17 år møder hun en ung mand.

I Wintersons moderne version er kongen, Leo,  blevet til en finansmand,  dronningen en fransk berømt sangerinde, MiMi og vennen Xeno udvikler pc-spil. Leo er overbevist om at MiMi er ham utro med  Xeno, og han får blandt andet installeret overvågningskameraer. Selv om der ikke er noget, der tyder på utroskab, vil Leo ikke kendes ved sin nyfødte datter, Perdita, og hun sendes til det sydlige USA, hvor hun vokser op hos barpianisten Shep. Da Perdita er 17 år bliver hun forelsket i Zel, men der er meget de ikke ved om hinanden og sig selv.

Jeanette Winterson skriver forrygende,  samtidig med at handlingen, som næsten er som en spændingsroman,  skrider frem bliver læseren igen og igen overrasket over morsomme dialoger og indslag. Bilen DeLorean, som nogen måske kender fra filmen 'Tilbage til fremtiden', spiller en rolle, og her er også en forklaring på rundkørslernes betydning. "Hvis rundkørslen var blevet opfundet tidligere, ville hele den vestlige civilisation være en anden”, for så ville Ødipus ikke have slået sin far ihjel og dermed ikke noget Ødipuskompleks. Læs selv, det er ustyrlig morsomt.

Som roman hænger 'Tidens kløft' rigtig godt sammen, og for læsekredsene er her stof til gode diskussioner.

Det er planlagt otte moderne udgaver af Shakespeares skuespil, på dansk er foreløbig kommet 'Eddikepigen', som er en gendigtning af Trold kan tæmmes af Anne Tyler. Blandt de kommende forfattere kan nævnes Jo Nesbø, Gillian Flynn og Margaret Atwood, og hvis den høje kvalitet holder, har vi virkelig noget at glæde os til.

Modtryk
Marianne Børch
52396344