Sov du lille

2017
)

Sov du lille af Cille og Rolf Börjlind

26 mar.17

En nervepirrende og spændende krimi og samtidig et kritisk bidrag til den voldsomme flygtningedebat, der raser i Europa og ikke mindst i Sverige.

Forfatterne formår endnu engang, i dette fjerde bind i serien om det umage makkerpar Olivia Rönning og Tom Stilton, at bringe aktuelle problematikker fra virkeligheden ind i en aldeles fantastisk krimi. Historien handler om uledsagede flygtningebørn, der forsvinder for efterfølgende at blive fundet myrdet og nedgravet forskellige steder i omegnen af Stockholm. Der bliver ikke lagt fingre imellem, når svenskernes forhold til flygtninge beskrives.

Drabsefterforsker Olivia Rönning og resten af teamet arbejder på en ubehagelig sag om en udenlandsk dreng, der bliver fundet begravet i et øde skovområde udenfor Stokholm. Da teamet ikke rigtig kommer nogen vegne med opklaringen, genansættes Tom Stilton i gruppen, og da trådene begynder at pege i retning af Østeuropa, rejser han sammen med Olivia til Bukarest, hvor de ender i et åbent opgør med gangsterbossen Mihae Stelea. Alt går dog ikke som planlagt, for hvem kan Olivia og Tom Stilton stole på, og hvem er i kløerne på Mihae Stelea? Hvad har gangsteren overhovedet at gøre med de myrdede børn i Sverige?

’Sov du lille’ er en fremragende krimi, og jeg kan godt lide den måde, den inddrager højaktuelle problemstillinger og samfundskritik i handlingen. Derudover er den yderst velskrevet med et levende og nærværende persongalleri, og det gælder både hovedpersoner og bipersoner. Alle har en plads at udfylde, og alle har holdninger, som de hver især handler ud fra.  Det er et dejligt gensyn med både Olivia Rönning, Mette Olsäter og Tom Stilton, og jo mere man lærer dem at kende, jo mere holder man af deres personligheder og forskellige måder at tackle situationer på. De er et godt og spændende team at følge, og jeg håber, der kommer flere krimier med dem i hovedrollen.

Jeg vil anbefale serien til alle krimielskere, men jeg vil dog advare om, at de hører til i den mere voldsomme og blodige ende af genren. Det er klart bedst at læse bøgerne i rækkefølge, da det ellers kan opstå forvirring omkring hovedpersonernes roller, både privat og teamet. Serien består af Springflod, ’Den tredje stemme’, ’Sort morgen’ og ’Sov du lille’. Rigtig god fornøjelse.

Rosinante
Kamilla Jørgensen
52944953