Søsteren

2018
)

Søsteren af Kjell Ola Dahl

17 dec.18

Trods spændende, aktuelle problematikker om hjemsendelse af flygtninge, mangler det store kick i syvende bog i krimiserien om Frølich og Gunnarstranda.

Kjell Ola Dahl tager i ’Søsteren’ fat på et meget aktuelt problem, nemlig hjemsendelsen af flygtninge, der har fået afslag på ansøgning om familiesammenføring. Indenfor politiet er der nogen, der er mere end villige til nidkært at udføre opgaven, mens andre på forskellig vis forsøger at hjælpe dem, der har fået afslag. Frank Frølich, der er er privat efterforsker, bliver af en ansat på et asylcenter bedt om at hjælp til at finde søsteren til en ung irakisk pige, der står til udvisning. Søsteren skulle angiveligt bo i Oslo. Mens Frank Frølich leder efter hende, kommer han i kontakt med en mystisk forfatter, der har sin egen dagsorden.

Frølich er blevet suspenderet fra politiet, selv om han siger, at han selv har sagt op. Under alle omstændigheder er han blevet privatefterforsker med eget kontor, selv om han sagtens kunne klare alle opgaverne hjemmefra. Kontoret er dog blevet et symbol på, at han klarer tilværelsen som selvstændig næringsdrivende og en del af hans identitet som kompetent livsløgner. Når jeg læser om Frølichs kontor, kommer jeg til at uvilkårligt til at, tænke på Varg Veums kontor i Bergen, som vi har fået det beskrevet gennem alle Gunnar Staalesens romaner. Gamle møbler, en lugt af støv og et lille venteværelse, hvor der engang imellem sidder en mulig klient.

Egentlig starter det hele med, at den dame glade Frølich endnu engang forelsker sig hovedkulds, denne gang i servitricen Matilde. Hun sætter ham i forbindelse med en veninde, der arbejder på et asylcenter, og som beder ham om hjælp til at finde søsteren til en udvisningstruet irakisk pige. Det er ikke noget ønskejob, for der er ikke er penge i det, men han kan ikke få sig selv til at sige nej. Kort efter at han er begyndt eftersøgningen, blive han opsøgt af forfatteren Frederik Andersen, der skriver på en bog med cases om flygtninge, og som efterlader 20.000 kr. for at stoppe Frølich i sin jagt på søsteren. Selv om det er fristende, vil Frølich takke nej og aflevere pengene, men han kommer for sent. Forfatteren er blevet myrdet.

Frederik Andersen har tidligere skrevet en bog om katastrofen på færgen ’See Breeze ’i 1988, hvor 150 passagerer omkom. Forfatteren stiller spørgsmålstegn ved efterforskningen, som han synes har været mangelfuld og har kontakt til personer, det støtter hans teorier. Diverse myndigheder har dog afvist Frank Andersens teorier som konspirationsteorier. Frølich bliver trukket ind i sagen om ’See Breeze’ som han følger op på, sideløbende med at han efterforsker sagen om den forsvundne søster.

’Søsteren’ er den syvende bog i krimiserien om Frølich og Gunnarstranda, og efter min mening, er det ikke den bedste. For selv om romanen tager fat i flere spændende problematikker, mangler det store kick, og sagen om katastrofen på ’See Breeze’, der til forveksling ligner katastrofen på ’Scandinavian Star’ i 1990, bliver ikke rigtig fulgt til dørs. Det rokker dog ikke ved, at det stadig er en spændende bog, men jeg synes, det fungerede bedre, dengang Frølich og Gunnarstranda var et makkerpar. Da de to efterforskere stadig har en form for samarbejde, håber jeg på, at Frølich dropper sin virksomhed som privat efterforsker og vender tilbage til Gunnarstranda og Oslo politi.

Modtryk
Ilse M. Haugaard
54984324