Soldat. Arbejder. Anark. Ernst Jüngers forfatterskab

2017
)

26 mar.17

Den første samlede fremstilling på dansk af Ernst Jüngers forfatterskab giver et fremragende indblik i en særegen skikkelse, der stadig både fascinerer og forarger.

Antologien består af en række interessante, akademiske bidrag, skrevet af førende danske og internationale forfattere. De stiller skarpt på forfatterskabet fra debuten, hvor Jünger med et æstetisk blik beretter om sine oplevelser i skyttegravene under Første Verdenskrig over mellemkrigstidens krigsskrifter med teknologibegejstring og fokus på arbejderen, frem til det sene værks dyrkelse af den uafhængige Anark.

Bogen tager afsæt i, at Ernst Jünger (1895-1998) er en af de mest omstridte tyske forfattere i det 20. århundrede. I 1920’erne var han bannerfører for den såkaldt ”nye” nationalisme, en nationalrevolutionær bevægelse, der fik nazisterne til at ligne en flok spejderdrenge, og efter debuten med det autobiografiske værk, ’In Stahlgewittern’ (1920), engagerede han sig aktivt på den yderste højrefløj og udgav hundredevis af hardcore politiske skrifter i kampen mod republikken. Jünger er derfor ofte blevet beskrevet som prototypen på den fascistiske mand og som en af Weimarrepublikkens åndelige banemænd. Og med tanke på den historiske udvikling, kan det vel ikke undre, at mange, især i Tyskland, har betragtet ham som en paria. Bogens redaktører, Adam Paulsen og Anders Ehlers Dam, slår dog fast i indledningen, at der skete en ændring i opfattelsen af Jünger efter murens fald, at han nu 20 år efter sin død har indtaget Pantheon, side om side med de jævnaldrende Franz Kafka og Thomas Mann.

Her er det det en særlig fornøjelse, at man har genoptrykt nøgleteksten til forståelsen af Jünger-diskussionen, nemlig ’Hommage til et eventyrligt hjerte’, skrevet af den tyske litterat Karl Heinz Bohrer i anledning af Jüngers 100 års fødselsdag i 1995. Bohrer skriver tankevækkende og kontroversielt, at de for Jüngers værk så karakteristiske æstetiske energistrømme, som er næret af fronterfaringerne fra Første Verdenskrigs skyttegrave [af mange udlagt som præfascisme] i stedet skal ses som et modernistisk, litterært virkemiddel. Jüngers holdninger var, ifølge Bohrer, i høj grad apolitiske! Dette bragte naturligvis forskersindene i kog, og de seneste års diskussioner herhjemme, om hvorvidt Jünger var fascist, nazist eller dét der er værre, viser, at hans kanonisering i den grad stadig er omstridt.

Bogens øvrige bidrag spænder vidt og kommer godt omkring Jüngers virke; der er fx artikler om teknologien i Jüngers fiktionsprosa, om hans livslange eksperimenter med rusmidler, om hans fotobøger og meget mere. De vidner om den enorme skaberkraft, han lagde for dagen igennem sit lange liv, hans store spændvidde - og om hvor svært det er at indfange ham og sætte ham i bås.

Antologien kan ses som den foreløbige kulmination på ”Jünger-renæssancen” i Danmark, som Adam Paulsen skal have stor ære for. Siden 2010 har Gyldendal udgivet fire af forfatterskabets centrale tekster: I stålstormen, ’Strålinger’, ’På marmorklipperne’ og ’Det eventyrlige hjerte: figurer og capriccioer’. Læs den uforglemmelige krigsroman I Stålstormen og ’På Marmorklipperne’. De er – med fare for at anvende en, i Jünger sammenhæng, udpræget floskel – berusende læsning. Og læs så denne glimrende antologi.  Der er meget at komme efter.

Museum Tusculanum
52900417
9788763545129