Sødbitter

2017
)

Sødbitter af Stephanie Danler

20 jun.17

Sødbitter af Stephanie Danler er perfekt sommerlæsning. Romanen er lige så delikat, berusende, appetitlig og beskidt, som forsiden lover.

Det var med forventningens glæde, jeg gik i gang med Stephanie Danlers ’Sødbitter’, og jeg blev bestemt ikke skuffet. ’Sødbitter’ giver et indblik i den kaotiske og sanselige restaurationsbranche og dens mørke og barske bagside. Det er er samtidig en moderne udviklingsroman om pigen fra landet, der kommer til storbyen for at finde sig selv og udleve sin drøm. De hårde realiteter rammer hurtigt, og den (naive) landsbypige møder både begær, intriger og stoffernes rus.

Romanens hovedperson er Tess, der flytter fra landet til storbyen New York. Hun får job på en hip og eftertragtet restaurant som tjener. Hun har ingen tjenererfaring, kender intet til vin og gourmetmad. Fra første dag indser hun, at i restaurationsbranchen er det kun de hårdeste, der overlever. Det sociale hierarki er barskt, og tonen er rå blandt de ansatte. Det er ikke bare mad og vin, der serveres, det er kunstværker:

” Smag handler først og fremmest om balance, sagde køkkenchefen. Surt, salt, sødt og bittert. Din tunge er forkodet. Evnen til at nyde det bitre, ja, endda til at hige efter det på samme måde, som du higer efter det søde, følger med det at have en veludviklet smagssans og fortæller i øvrigt en del om, hvordan du i almindelighed forholder dig til verden. ”(s. 28)

Romanen var en af de største kommercielle bogsuccesser i USA i 2016, derfor blev ’Sødbitter’ også sidste sommers mest instagrammede roman. På Instagram findes flere tusinde billeder, hvor læseheste rundt omkring i verden deler deres læsning af romanen med hashtagget #sweetbitter.

Lindhardt & Ringhof
Ulla Oxvig
53161405