Rygsvømmeren

2003
)

Rygsvømmeren af Leonora Christina Skov

10 nov.03

Rygsvømmeren er en drømmende, intens bog om mennesker, der tidligt får deres liv slået i stykker.

Romanen handler om en ung kvinde, Cora Kelly, der også er bogens fortæller. Cora forsøger at få et helt almindeligt liv som huslærer for tvillingerne Alba og Adam i en præstegård på landet til at hænge sammen. Børnenes mor er forsvundet, faren er også fraværende, og derfor mangler de en huslærer og i det hele taget en person, der giver omsorg og opmærksomhed.

Forsøget slår fejl, og gennem flash backs, drømme og den fremadskridende handling afdækkes Coras fortid - en fortid, som hun på alle mulige måder forsøger at flygte fra. I den indgår bl.a. Kirke, en tidligere kæreste, som Cora førte hus for, og som hun lod sig udnytte af. Vi møder Catherine, præstens besynderlige søster og mange andre halvskæve og halvsære eksistenser.

Overblikket over sit eget liv har Cora fuldstændig mistet. Det, hun har tilbage, er brudstykkerne af et liv, og det er dét, der lægges frem for læserne. Det gør Leonora Christina Skov ganske godt. Gennem et flot og originalt sprog får vi et indblik i denne kvindes fascinerende, sære og tragiske liv. Symbolik er der masser af, og langsomt kommer de mange fragmenter til at hænge sammen og afdække Coras fortid med alle dens forfærdeligheder. Som sådan er det ikke en opmuntrende roman, men alligevel lykkes det meget godt for Skov at få flettet både håb og optimisme ind i handlingen.

Titlen kan referere til, at Cora er en person, der klarer sig som en "rygsvømmer", og at hun lige netop lægger sig i overfladen af havet og dermed overlever, men ikke så meget mere. "Rygsvømmeren" åbner op til et fascinerende og farligt rum, og dermed fanges man som læser - i hvert fald denne læser. Jeg kan ikke mindes at have læst noget, der minder om denne særegne roman. Den er helt sin egen.

'Rygsvømmeren' er Leonora Christina Skovs romandebut. Hun har tidligere redigeret debatbogen 'De røde sko: feminisme nu' (2002). Det bliver spændende at følge de kommende udgivelser fra hendes pen.

Athene
24657477