Mute

2013
)

Kunsten at skrive i kor

Det er ingen naturlov, at det skal være ensomt at skrive. Tanken om litteraturen som et aktivt kollektiv præger nutidens litteraturfortsåelse. Og nogle forfattere tager skridtet fuldt ud og skriver ganske enkelt i fællesskab.

Man kan fx ikke sige Sjöwall uden også at sige Wahlöö. Og også i Danmark er der forfattere, der eksperimenterer med at skrive i det minikollektiv, tosomheden er. Bag pseudonymerne Liv Mørk og Marianne Kaindatter gemmer sig makkerparrene Merete Pryds Helle/Morten Søndergaard og Svend Åge Madsen/Bendte Ingerlise Madsen.

Nu er der et nyt skrivefællesskab på banen med romanen Mute på forlaget Spring. Det er forfatterne Anders Vægter og Cindy Lynn Brown, der slår de litterære gevandter sammen i en hverdagsfortælling om en familieferie. Hos Vægter og Brown bliver dobbeltheden sat på spidsen som eksperiment, idet romanens to hovedpersoner, ægteparret Benedikte og Richard fra starten tildeles hver sin distinkte stemme i romanen. De to stemmer afløser og supplerer hinanden, og undervejs bliver afstanden mellem stemmerne og synsvinkelskiftene mindre og mindre, de to stemmer begynder at afbryde hinanden og give hinanden kortere og kortere taletid, for til sidst i romanen at nærme sig den fuldstændige sammensmeltning.

Bogen fortælles ikke i kapitler, men i faser, der fortæller i hver sin stemning om Benedikte og Richards sommerferie på en campingplads på Fyn sammen med deres to børn, Dylan og Ditte. Der sker mystiske ting i baggrunden, bl.a. dukker der et lig op på stranden, men selve liget og efterforskningen omkring det synes ikke at optage romanen synderligt. Det gør i stedet de nære ting, de tanker parret gør sig, den måde, deres tanker fletter sig ind i hinanden og kommenterer hinanden på, kort sagt handler det i bund og grund om kommunikation og samspil mellem nærtstående familiemedlemmer.

Det kan også sagtens være, at der måske, måske ikke på et tidspunkt er en, der bliver væk. Helt sikkert er der en skarp og underholdende scene med en flåt, der bidder sig fast på et meget uvelkomment sted, og hvordan det går med det, skal ikke røbes her.  Det skal læses.

Spring
50808831
9788792381491