Moskitoland

2015
)

Moskitoland af David Arnold

24 sep.15

Helt igennem skøn, sjov og vidunderligt bizar roman om teenageren Mim Malones roadtrip gennem USA. David Arnolds debutroman er en fuldtræffer, der rammer lige i hjertekulen.

David Arnold har skrevet en vellykket og vedkommende roman i realisme-genren, som adskiller sig fra mængden med Mim Malones lidt flabede, klare stemme og evne til at sætte fingeren lige der, hvor det gør mest ondt. Bogen er skrevet med stor humor og genialitet, som tilføjer et frisk pust til genren, der efter min mening godt kan blive lidt for deprimerende, med lidt for meget sygdom og alvor i centrum for handlingen.

Mim Malone er 16 år og gør tingene på sin egen måde. Af mange grunde er hun en ulykkelig teenager: Familien er i opløsning, og efter forældrenes skilsmisse er hun meget mod sin vilje flyttet med faren og hans nye kone fra Ohio til Mississippi. Hun hader selvfølgelig det hele. Flytningen væk fra sin unikke og elskede mor, den utålelige stedmor, det nye hus, skolen uden venner og det lumre klima med de mange blodtørstige myg.

Da Mim overhører en samtale mellem faren og skolens rektor og finder ud af, at moren er syg, tager hun en hurtig beslutning: Hun må straks rejse tilbage til Ashland og finde sin mor inden Labor Day. Mim går hjem, pakker en rygsæk, snupper stedmorens ’hemmelige’ opsparing og stiger på den første Greyhound-bus mod Ohio, uden at fortælle det til nogen.

Det er bestemt ikke småting, hun kommer ud for, på det som bliver hendes identitetsrejse mod voksenlivet. For der er ingen tvivl om, at Mim har store problemer og ar på sjælen. Hun har mange tanker og tvivl om livet og betragter sig selv som en enspænder med mulige mentale problemer. Hun gider ikke være en del af mængden, og undervejs indser hun, at det både er hendes styrke og svaghed. Hun får øjnene op for at hendes syn på familieproblemerne med mor, far og stedmor måske ikke er den endegyldige sandhed.

Det fede ved bogen er helt klart Mim, som sandelig er en skarp og rapkæftet pige fuld af overraskelser og gåpåmod. Personerne hun støder på undervejs kommer til at ændre hendes liv på de mest utrolige måder. Der støbes kugler til ubrydelige venskaber for livet, og hun møder kærligheden i dens mange afskygninger, men også ondskaben i al dens nederdrægtighed.

Moskitoland er en Young Adult roman om ”de svære ting i livet”. Der er udkommet en hel stime af romaner med temaet realisme af forfattere som John Green, Gayle Forman, Jennifer Niven, Jandy Nelson og Sarah Engell. Romanen kan varmt anbefales, især hvis man ønsker en roman med en lettere humoristisk og sarkastisk tilgang til emnet, uden at den mister sin troværdighed.

Carlsen
Mich Vraa
51631188