I planetens vold

2014
)

I planetens vold af Jon Høyer

02 apr.17

Spændende og fascinerende roman som giver sit bud på, hvordan menneskehedens forfædre over millioner af år udviklede sig til os.

Vores planets historie begynder for ca. 4,6 milliarder år siden, mens det moderne menneske først opstod for ca. 200.000 år siden. Vejen til udviklingen af os mennesker har været fyldt med tilfældigheder. Havde en meteor ikke slået ned i jorden for ca. 65 millioner år siden, ville dinosaurerne måske stadigvæk have behersket jorden, som de gjorde i 180 millioner år. Jon Høyer giver i sin roman et bud på, hvordan vores oprindelige forfædre måske begyndte den lange rejse, der er endt med os.

Romanen starter for 5-6 millioner år siden i det østlige Afrika. Her hærger en voldsom brand, som driver dyrene ud af skovene. Jeg har tit hørt om, hvordan vores forfædre forlod træerne og blev oprejste for at klare sig på savannen, men Jon Høyers version af vores historie er mere kompleks.Nogle af os søgte ud på savannen efter den store brand, men blev hurtigt udryddet af rovdyrene, fordi de ikke nåede at tilpasse sig:

Udvikling af et skelet, der er beregnet til oprejst gang, og udvikling af en hjerne, der kan udtænke våben og redskaber og sprog, sker ikke fra den ene dag til den anden. Heller ikke fra det ene årtusind til det andet. Sådan en udvikling tager millioner af år og forudsætter ganske bestemte betingelser. De fandtes ikke på savannen, og alle firbenede fortsatte med at være firbenede.”

Andre slog sig ned ved havet, hvor der både var føde og beskyttelse fra rovdyrene. Fra dem udviklede vi os, og Jon Høyer fortæller spændende om de mange små tilpasninger, vores forfædres udvikling rummer, lige fra begyndelsen på abstrakt tænkning og fremstilling af simple redskaber over starten på et sprog til sociale bånd og konventioner.

'I planetens vold' er fortællingen om os i romanform, og hvert kapitel indledes med en kort faktuel indledning. Her fortæller Jon Høyer bl.a. om, hvordan vores kroppes udvikling er tilpasset livet i vand. F.eks. forsvandt vores pels og blev erstattet af et fedtlag under huden, så vi bedre kunne holde varmen i vandet. Ligesom vi ændrede os til at parre os bug mod bug som havpattedyr.

Romanen er vældig fascinerende og gav mig lyst til at fordybe mig i menneskets evolution og lære endnu mere. Så en klar anbefaling af Jon Høyers anderledes roman om menneskenes forfædre.

Mellemgaard
51481275