Global sex: hvad sexarbejdere ved om kærlighed og kapitalisme

2023
)

Global sex : hvad sexarbejdere ved om kærlighed og kapitalisme

12 jan.24

Stærk fortælling om globale sexarbejdere afliver myter og gør læseren klogere.

Antropolog og seniorforsker ved DIIS Sine Plambech følger i bogen en håndfuld kvindelige sexarbejdere, der kommer fra Thailand og Nigeria. Historien tager udgangspunkt i det venskab, hun har opbygget med thailandske Sommai, som er gift med danske Niels og bor i Nordjylland, og som mange vil kende fra filmene Fra 'Thailand til Thy', 'Fra Thy til Thailand' og 'Hjertelandet'.

Sine Plambechs antropologiske metode handler om at tilbringe tid med kvinderne, men i 'Global sex' udvider hun historiens rum til også at inddrage sig selv. Vi hører derfor også om hendes egen tvivl og kampe i et liv med børn, mand og privilegier i forhold til de sexarbejdende kvinder, som hun bor med i perioder og opbygger venskaber med.

Det stærkeste i fortællingen om thailænderne Sommai og Lom og nigerianerne Becky og Vivian, og det, man som læser oplever som myteaflivende, er, at kvinderne ikke er passive ofre for trafficking, men langt hen ad vejen de stærke og ansvarlige i fattige familier, hvor mændene mildest talt ikke opleves som hverken pålidelige eller økonomisk ansvarlige.

Sexarbejderne er økonomisk bevidste aktører, der sørger for deres børn og øvrige familie i deres hjemlande, og bliver nødt til at sætte sig i gæld for at betale for visa og mere eller mindre farlige rejser, som de må betale af på, når de ankommer til deres destination. I slutningen af bogen, hvor vi er i 2023, er det ikke længere Europa, der er attraktiv på grund af grænsepatruljeringen ved fx Middelhavet, men derimod Dubai.

Bogen er meget spændende at læse, og Sine Plambech får samtidig leveret nogle rørende og uhyggelige beskrivelser af mislykkede migrationer og betragtninger over forskelle i privilegier. Ved endt læsning sidder man som læser klogere tilbage med stor empati og respekt for globale sexarbejdere. De er på mange måder heltene i et kapitalistisk helvede.

Hans Reitzel
137382547
9788741274331