Forvandling

2024
)

Forvandling

05 mar.24

Ni dimittender fra Manuskriptskolen for børnefiktion har givet deres bud på forvandling i stærke og velskrevne noveller.

Novellen ’En knytnæve og to ekstra flødeboller’ fortæller om at skulle flytte, når man er desperat og vil blive, hvor man er. Men den handler også om et muligt selvmordsforsøg og forvandlingen i accepten. ’Hikikomori’ handler om social isolation, og om hvor nærmest umuligt det er, at bryde denne, selvom man ikke er alene. ’Fake’ fortæller om at blive gjort opmærksom på, hvor fake ens designertaske er, men endnu mere om hvor falske mennesker kan være. Det er hårdt at føle sig forfulgt af sin lærer, der viser sig i virkeligheden at ville ens bedste. Men er der en vej tilbage for den grove spøg, som gymnasiepigen derefter udsætter sin lærer for i ’Girlprank’?

’Seks minutter i september’ er fortællingen om at være i kontrol ved at øve sig på at holde vejret, mens man observerer den kaotiske verden rundt om. I den dystopiske novelle ’Istapper’ er en lille familie på flugt, og den ældste søster går i fødsel. Imens kredser hovedpersonens tanker uafbrudt om følelsen af smeltende istapper og savn. ’Bilkatøs’ handler om pigen, der en gang om ugen får sin mor op af sofaen og i sit pæneste tøj, så de sammen kan tage i Bilka. Og hvordan det hver uge en både en fantastisk og forfærdelig oplevelse.

I ’Trold’ oplever en ung kvinde, hvordan hendes liv forandrer sig, da en anonym stalker begynder at svine hende til på de sociale medier, og hvordan hun begynder at få en uhyggelig mistanke. ’Makeover’ beskriver en familie der har oplevet et dødsfald, og som derefter nærmest umærkeligt er på vej i opløsning.En proces man oftest undergår både ufrivilligt og umærkeligt. Indtil nogen tid efter, hvor man med et vurderende tilbageblik bedre kan gennemskue, hvad det var der foregik.Forvandling er også forandring, og det er sjældent smertefrit. Måske skal man sige ’farvel’ til mennesker man holder af, steder eller dele af sig selv. Sikkert er, at man ikke kan forvandle sig til den, man var engang. Med den viden kan følelsen være forbundet med både smerte og forvirring. ’Bæst’ er en af de seks noveller som Gads Forlag har udgivet til unge fra 13 år under overskriften ’Årgang 2024 – Forvandling’.

Gad
137636182
9788762744325