En sang for Issy Bradley

2015
)

En sang for Issy Bradley af Carys Bray

30 sep.15

Intens og hjertegribende familieroman om at miste et barn. Udover skildringen af familiens krise får man også en glimrende beskrivelse af Mormonkirken tilsat en befriende snert af humor.

Familien Bradley tilhører Mormonkirken, og selvom familien naturligvis er underlagt deres tros magtfulde tilstedeværelse i deres hverdag, er familien også på mange måder en ganske almindelig harmonisk engelsk familie bestående af far Ian, mor Claire og de fire børn, Issy, Jacob, Al og Zippy.

Faderen er ved siden af sin rolle som biskop i Mormonkirken matematiklærer. Moderen er hjemmegående. Zippy er på mange måder en almindelig teenager midt i sin første alvorlige forelskelse, og Al drømmer om at blive professionel fodboldspiller i Liverpool. Men så rammer tragedien: Den 4-årige Issy bliver pludselig syg og dør, og familiens trygge hverdag bryder sammen. Børnene forsøger på hver deres facon at komme igennem sorgen. Jacob tror fx på, at et mirakel vil kunne redde familien, og fader Ian er som udgangspunkt overbevist om, at bare man tror på Gud og holder ud, så vil alt blive godt igen. Claire derimod bryder fuldstændig sammen i ensomhed og desperation og sætter livet på pause. Hun lægger sig så at sige til sengs, og så må familien prøve at klare sig igennem uden hendes rolle som hjemmets husmor og opretholder.

Carys Bray, som er vokset op i en mormonfamilie, men som sammen med sin mand har fravalgt en menighed, debuterer med denne bog, og det er der da så sandelig kommet en særdeles betagende og uforglemmelig historie ud af. Familiens tragedie skildres intenst og gribende, og ved at lade familiens forskellige personer komme til orde på skift får romanen både dybde og troværdighed. De fem forskellige personers reaktioner og handlemåder er skildret overbevisende og med både varme og humor.

Forfatterens fortid som mormon gør hende naturligvis særdeles egnet til at skildre Mormonkirken indefra, og læseren får derved et skarpt men også kærligt tegnet billede af, hvordan dagligdagen og spillereglerne er for en troende familie. Der er således rigtig mange gode elementer i romanen, og det er kort sagt en af de bøger, som gør indtryk og får en til at reflektere over mange ting her i livet.

Nyt Nordisk Forlag
Marie Kopp
51749332