En kuffert fuld af skabninger

2016
)

En kuffert fuld af skabninger. Udforsk filmmagien bag Fantastiske skabninger og hvor de findes af Mark Salisbury

09 dec.16

Ubeskrivelig smuk, gennemført og spækket med lækre detaljer. En filmbog ud over det sædvanlige, som vil vække jubel hos store og små.

Wauw! Det her er simpelthen en bogoplevelse man ikke må gå glip af, uanset om man er interesseret i filmuniverset bag ’Fantastiske skabninger og hvor de findes’ eller ej. Bogen er udformet som Newt Scamanders kuffert og indeholder, akkurat som i filmen, forbløffende opdagelser og hemmeligheder, som man kan bruge timer på at udforske. Der er en mangfoldighed af ekstramateriale inkluderet som smukke landkort, eftersøgningsplakater og Scamanders tryllestavstilladelse lige til at tage ud af bogen og folde ud til fuld størrelse. Det er så smukt og lækkert udført, at man helt automatisk går ganske forsigtigt til værks for ikke at spolere bogen og dens samlede udtryk.

Mark Salisbury har gjort et ypperligt stykke arbejde med bogen ’En kuffert fuld af skabninger’. I denne bog får man et helt unik indblik bag kameraet, den imponerende scenografi og det store grafiske arbejde, der er udført for at give filmen det korrekte udtryk af magi og fortryllelse. Tilsyneladende er der ikke sparet på noget, heller ikke ned i de mindste detaljer, for at gøre den færdige film så troværdig som muligt. Det er ikke noget man tænker så meget over, mens man ser filmen, men i ’En kuffert fuld af skabninger’ får man virkelig syn for sagen. Bogen gennemgår karakterer, lokationer og features, og de mange forunderlige og magiske skabninger som Newt har i sin kuffert. Det er en fordybelsesbog, som man ikke bliver færdig med lige med det samme. Man kan vende tilbage igen og igen for at blive suget ind i det magiske univers og gå på nye opdagelser.

Harper Collins nordic
Lea Thume
52807433