Disobedience

2006
)

Disobedience af Naomi Alderman

”Disobedience”  betyder at være ulydig, og ulydighed er ikke overraskende en af hovedtemaerne i Naomi Aldermans debutroman, der dog i bund og grund handler om at acceptere og slutte fred med den, man er.

Den rebelske karrierekvinde Ronit er datter af det religiøse overhoved i Hendon, et jødisk-ortodokst samfund i London, hvor Ronit voksede op. Det faktum afholder på ingen måde Ronit fra at tage så meget afstand til ortodokse jøder som muligt – og det ikke uden humor. Ronit identificerer sig selv som lesbisk og passer derfor ikke ind i det kvindeideal, som bliver dyrket i Hendon. Af samme grund har hun ikke talt med sin far i mange år og er flyttet til New York.
Da hendes far dør, kaldes hun imidlertid tilbage til Hendon, og her må hun se sin opvækst og fortid i øjnene.

I Hendon møder vi to skikkelser fra Ronits fortid, som vi ligeledes følger i romanen: Ronits fætter Dovid og hans kone Esti. Dovid er en blid og godhjertet mand, der noget mod hans vilje står til at blive den nye rabbiner i Hendon. Det på trods af, at hans kone Esti bliver set som noget af en særling blandt jøderne. Esti forsøger ellers at følge reglerne i de hellige skrifter til punkt og prikke og udføre sine pligter som hustru – sabbatten bliver overholdt, huset bliver passet, maden tilberedt og hver måned vasker hun sig ren, når den kvindelige cyklus gør hende uren. Problemet er bare, at Esti alligevel ikke er som de andre kvinder i Hendon. Esti havde et forhold til Ronit, da de var skolepiger, og er aldrig kommet over det.

”Disobedience” giver et interessant og langt fra ukritisk indblik i en lukket kultur, som på flere måder synes tilbagestående eller stillestående i forhold til vores senmoderne samfund, hvor udviklingen og forandringerne ingen ende vil tage. Imidlertid er det ikke romanens projekt at fortælle om stilstand. ”Disobedience” vil tværtimod fortælle om den udvikling, der sker i én, når man vælger at se fortiden eller sandheden i øjnene. Vi er de valg, vi træffer, som bogens fortæller på et tidspunkt påpeger.

Hvert kapitel i romanen indledes med et citat fra hellige, jødiske skrifter eller bønner, og disse diskuteres af en fortæller, der har fået de jødiske regler, historier og traditioner ind med modermælken. Naomi Alderman er selv opvokset i et jødisk-ortodokst samfund.

”Disobedience” er desværre ikke oversat til dansk, men til læsere der nyder at læse engelsk eller har lyst til at blive udfordret, kan romanen helt klart anbefales.

Viking
43883909