Den store Kurt-bog

2010
)

Den store Kurt-bog af Erlend Loe

20 dec.10

Begavet og underfundig familie-underholdning - Perfekt til højtlæsning for børn fra ca. 7 år.

’Den store Kurt-bog’ indeholder fire underfundige historier om truckføreren Kurt, hans kone Anne-Lise og børnene Soda-Kurt, den tykke Helena (som startede med at være den tynde Helena) og lille Bud. Alle historierne har tidligere været udgivet enkeltvis.

Kurt kører truck på havnen, det har han gjort i mange år; han er glad for det, og han er god til det. Hver dag foregår på samme måde: Kurt kører paller væk fra havnepladsen når skibene sætter dem af, for der skal være rent og pænt på havnen. Men selv om man er glad for det man laver, og selv om man er god til det, kan man godt nogle gange få lyst til noget andet, og det er det de fire Kurt-historier, som er samlet i denne bog, handler om.

De fire historier er ”Kurt: fisken”, ”Kurt bliver grusom”, ”Kurt quo Vadis” og ”Kurtby”, som alle er historier med humor og en klar morale. I ”Kurt bliver grusom” er temaet f.eks. hvordan man kan forandre sig som person, når man pludselig har mange fået mange penge. Så kan man blive grusom og ond imod andre mennesker. I ”Kurtby” som er min personlige favorit, handler historien om religiøse sekter og fanatisme.

Denne historie-samling er uden tvivl en bog som jeg vil anbefale at man læser højt for sine børn. Historierne er skrevet så de henvender sig til børn, men idet problemstillingerne er ”voksen-problemer” er den også rigtig underholdende og tankevækkende for den voksne læser/oplæser. Ydermere leverer den også en masse stof til efterfølgende samtale mellem barnet og den voksne, og den åbner op for nogle gode dialoger om livets store spørgsmål.

Erlend Loe er norsk romanforfatter, han bor og arbejder i Oslo. Hans skrivestil betegnes ofte som ”naivistisk” og det er også tydeligt at se i ’Den store Kurt-bog’. Han siger rigtig meget med ganske få ord, og nogle gange kan man få fornemmelsen af at det er et barn der har skrevet teksten – dog et meget begavet barn med en stor portion livserfaring.

Susanne Vebel
28535228
Harvey Macauley / Imperiet