Den danske pige

2015
)

Den danske pige af David Ebershoff

08 dec.15

David Ebershoff skildrer i ’Den danske pige’ Einar Wegeners transformation fra mand til kvinde. Det er en trist historie, som bliver fortalt med stor ømhed og indsigt.

’Den danske pige’ er frit skrevet over den virkelige historie om Einar Wegener, der i 1931 var det første menneske i verden, der fik en kønsskifteoperation. David Ebershoff har støttet sig til artikler fra samtiden og til Einars dagbøger og korrespondance men har kun brugt disse som inspiration for bogens forløb og personer. Bogen blev første gang udgivet i 1999 og er nu genudgivet i forbindelse med premieren på filmen af samme navn i starten af 2016.

Einar og Gerda Wegener var begge danske kunstmalere med hvert deres virke. Han var landskabsmaler, mens hun malede portrætter – ofte med hendes mand udklædt som kvinde som model. I bogen er Gerda blevet til Greta Waud fra Californien, en for tiden frigjort kvinde med langt løshængende hår og egne meninger og handlinger. Einar er født og opvokset hos sin arbejdsomme bedstemor i landsbyen Blåtand, som lever af salg af tørv. Og på den måde får du to forskellige personer og holdninger over for hinanden – det lyse amerikanske frisind over for den undertrykkende adfærd.

Vi følger Einars udvikling fra den generte men anerkendte landskabsmaler til den yndefulde og betagende Lili Elbe. Vi møder Lili første gang, efter Einar har stået model for Greta som kvinde. Derfra kommer hun oftere og oftere på besøg. Som den åbensindede person Greta er, accepterer hun disse besøg. Under deres ophold i Paris udfolder Lili sig, hvilket resulterer i valget af kønsskifteoperation.

Under læsningen var jeg ramt af en udefinerbar følelse, som jeg bagefter har kunnet definere som vemod. Det gælder både beskrivelsen af Einars følelser over for Lili, hvordan Lili bliver mere fremtrædende og dermed udvisker Einar mere og mere, men også Gretas sorg over tabet af forholdet til Einar/Lili. Men det er ikke tyngende – tværtimod er det meget stemningsfuldt, synes jeg.

David Ebershoff forsøger i denne bog at udforske det private rum, et ægteskab udgør; hvad accepterer eller ikke accepterer man ved hinanden. Greta udviser stor forståelse og ønsker også at hjælpe Einar; opsøger forskellige læger, der måske kan hjælpe, men man får også en fornemmelse for, hvordan denne forvandling påvirker hende. Umiddelbart har de fleste af os nok svært ved at forestille sig, hvordan det er at være kvinde i en mands krop. Alligevel synes jeg, at Ebershoff har formået at gøre denne længsel naturlig og begribelig.

Udgivelsen falder også sammen med kunstmuseet Arkens udstilling af Gerda Wegeners malerier 7. november 2015 til 16. maj 2016.

Originally published by DinnaM, Litteratursiden.

Kirsten A. Nielsen