Dage i Cape May

2019
)

Dage i Cape May af Chip Cheek

26 aug.19

Stemningsmættet erotisk roman om et ungt, nygift par, der fejrer deres status som ægtepar med stille dage i en affolket ferieby i New Jersey, men så møder naboerne.

Det nygifte par Henry og Effie er taget på bryllupsrejse i feriebyen Cape May, i huset hvor Effie har tilbragt sin barndoms somre. Men det er september og udenfor sæson, så byen er stort set lukket ned, og det bliver lidt af en skuffelse for Effie.

Kort inden de vil tage tidligere hjem, opdager de, at der er kommet nye gæster i et af nabohusene. Det viser sig at være et bekendtskab fra Effies barndom, Clara, og hendes elsker Max og dennes noget yngre halvsøster Alma, som Henry straks betages af. Mødet med disse overklassemennesker, der lever efter deres helt egne regler, får Henry og Effie til at blive i Cape May. Det bliver starten til derouten for det nygifte og forelskede ægtepar.

Romanen foregår i 1957, og hovedpersonerne, det meget unge ægtepar Henry på 20 og Effie på 18, kommer fra en lille flække på landet. De har kendt hinanden hele deres liv, gået i skole sammen og er blevet gift lige efter high school. Et meget klassisk eksempel på datidens ægteskab. Fortællingen beskriver meget fint det spændende ved ægteskabets begyndelse og den begyndende seksualitet. Forfatteren får meget levende beskrevet kejtetheden og usikkerheden. Begge er jomfruer, og ferien bruges på at udforske hinanden, først ganske forsigtigt og genert, men hurtigt mere dristigt og løssluppent.

Dagene sammen med Clara, Max og Alma tilbringes med at dase i solen, sejle når vejret er til det og drikke en masse gin og tonics. Der er en løssluppen og afslappet stemning, som også griber det pæne unge par, der helt glemmer at gå i kirke og bede deres aftenbøn. De mange drinks hjælper også parret med at slippe deres hæmninger og generthed.

Men langsomt bliver situationen farlig. Henrys fascination af Alma vokser og bliver til begær, og som læser sidder man blot og venter på, det skal gå galt. Historien krøb ind under huden på mig, og til tider var det næsten umuligt at bladre om til næste side. Forfatteren fortæller så levende, at jeg selv sad og følte skylden og skammen og gruen for, hvad der ville blive enden på det hele.

Det skal selvfølgelig ikke afsløres her, men læs bogen og forvent ikke en lyserød kærlighedshistorie, men en meget realistisk, erotisk og barsk fortælling, som du får svært ved at slippe.

Mich Vraa
46575598