Bibliotekarens virkelige eventyr

2014
)

Bibliotekarens virkelige eventyr af Lynn Austin

02 jul.14

Omslaget signalerer romantisk kiosklitteratur, og man kunne frygte det værste, men faktisk er romanen ganske sober og underholdende.

Historien foregår i USA i 1936 under den Store Depression. Alice Grace Ripley bor i en lille by tæt på storbyen Chicago, hun er bibliotekar og vild med bøger. Faktisk lever hun så meget i bøgernes verden, at hun ikke rigtig lever sit eget liv. Ganske vist er hun forlovet med bedemandens søn, Gordon, men han afbryder forbindelsen, fordi hun begynder at læse under en begravelse, og samtidig mister hun sit elskede job på grund af nedskæringer. For at slippe væk fra sladderen beslutter hun selv at aflevere fem kasser bøger, hun har været med til at indsamle til den lillebitte mineby, Acorn, der ligger i Kentuckys bjerge.

Alice er dog overhovedet ikke velkommen, og den bibliotekar, som hun har korresponderet med, og som hun troede, var en kvinde, viser sig at være en mand, Leslie MacDougal (Mack). Modstræbende giver han Alice lov til at blive, indtil hun kan blive hentet igen, men forskellige begivenheder gør, at hun må blive i samfundet længere end forventet. Allerede dagen efter Alices ankomst er der nogen, som skyder Mack, og for at kunne være i fred foregiver han sin egen død.

Mack har været i gang med forskellige undersøgelser både af en vens mystiske død og den nu lukkede kulmine samt af en årelang fejde mellem to familier på egnen, og noget kunne altså tyde på, at han er ved at være tæt på sandheden. Han overtaler nu Alice til at bevare hemmeligheden og overtage hans pligter som bibliotekar. Den totalt uvidende og umulige Alice skal nu forsøge at klare sig i den lille by, som hverken har strøm, telefon eller biler for den sags skyld. Hun får hjælp af den 100-årige gamle sorte kvinde, Lillie.

Som nævnt er dette en roman, man virkelig kunne frygte ville være en plage at komme igennem, og selvom hovedpersonen Alice egentlig er skildret ret irriterende som selve indbegrebet af dum og uvidende blondine, og handlingen vel i bund og grund er en romantisk kærlighedshistorie, som af og til lige er på kanten til at blive for meget, så ”overlever” bogen først og fremmest af nedenstående grunde:

• Lynn Austin er faktisk en glimrende forfatter, som har fint styr på sine personer og sit plot.
  • Bogen er gennemsyret af en forfriskende humor.
  • Beskrivelsen af Kentucky, naturen, den lille mineby, arbejdet som pakhestbibliotekar og den store fattigdom som følge af depressionen er meget levende og interessant.