Ægtemanden

2008
)

Ægtemanden af Dean R. Koontz

25 mar.08

Gysets mester er tilbage - ikke med et gys, men med en voldsomt underholdende, intens og nervepirrende 'almindelig' thriller.

Mitch Rafferty er en lykkelig mand med et lyst og optimistisk sind, lykkelig gift med Holly og tilfreds med sit arbejde som anlægsgartner. På en smuk sommerdag vender en telefonopringning totalt op og ned på hans liv. Hans kone er blevet kidnappet, og kidnapperne forlanger 2 millioner i løsepenge inden 60 timer. Mitch har naturligvis ikke pengene og aner ikke sine levende råd. Oven i købet ved kidnapperne præcis hvad han foretager sig, og hvor han er.

Og som om det ikke var nok, så er kidnapningen arrangeret så det ser ud som om Mitch har myrdet Holly og skaffet sig af med liget. Det viser sig dog at kidnapningen blot er iscenesat for at få de 2 millioner ud af Mitchs storebror - og han har pengene og er villig til at betale, men bedst som tingene ser ud til at lysne, tager historien endnu en overraskende drejning.
Mere ville det være synd at røbe her…

Det er en rigtig pageturner den meget produktive Koontz denne gang har disket op med. Bogen er voldsomt spændende og svær at lægge fra sig, og som læser bliver man konstant overrasket. Historien er konstrueret som en vild og voldsom karruseltur hvor forfatteren den ene gang efter den anden finder et nyt loop. Bedst som man tror at nu er de værste prøvelser for vor helt overstået, får plottet lige endnu en tvist.

Som sædvanlig hos Koontz er bogen meget velskrevet, personerne vedkommende og især Mitchs forvandling fra fredeligt menneske til effektiv problemløser virker overbevisende.
Udgangspunktet for hele plottet: "Hvad vil du gøre for en du elsker, hvor langt vil du gå?" er ret tæt på at være genialt.

Bogen er ikke særlig lang, men som man kan fornemme, var jeg meget underholdt og begejstret. Sådan skal en spændingsroman af den type skrues sammen, og jeg anbefaler den varmt.