Adorias diamant - Det glitrende hof 1

2017
)

Adorias diamant af Richelle Mead

13 jun.17

Victoria Holt møder Det lille hus på prærien. Sødladen fantasy for young adults.

Richelle Mead er en produktiv forfatter. Hun har i sit hjemland USA fået udgivet flere fantasy serier, blandt andet ’Vampyr Akademiet’, hvor de tre første bind er oversat til dansk. ’Adorias diamant’ er det første bind i forfatterens nye skud på stammen; en planlagt trilogi om ’det glitrende hof’. Her er det overnaturlige fantasy aspekt nedtonet en anelse, og forfatteren bevæger sig ind i et historisk og mere romantisk univers.

For at undslippe et ægteskab, hun ikke ønsker at indgå, udgiver den unge grevinde Adelaide af Rothford sig for en simpel kammerpige. Hun bliver hvervet til at rejse til nybyggerlandet Adoria der, i mangel på kvinder til landets nyrige elite, rekrutterer kvinder fra samfundets bund og uddanner dem til dannede ægteskabsemner. I Adoria forelsker Adelaide sig i Cedric, en køn ung mand med lige så mange hemmeligheder som hende selv. Derudover bliver hun veninde med Tamsin, en ambitiøs vaskepige, og Mira, som er krigsflygtning.

Indholdsteksten og forsiden til denne roman tiltalte straks mit romantiske hjerte, men jeg må desværre indrømme, at det til tider blev lidt for sødladent. Vekselvirkningen mellem sukkerchok og interessante passager fastholdt dog min interesse, men det gav også en fornemmelse af en noget ujævn skrivestil. Overordnet set er det en god historie, der fint følger sin røde tråd – og så ikke rigtigt mere. Der er ingen store overraskelser, og man ender med at kede sig en smule, mens man pløjer sig igennem de næsten 500 sider. Universet er dog umiddelbart et ret lovende bekendtskab, der snildt kan udvikles meget mere på.

Næste bind i serien kommer til at handle om Adelaides veninde Mira, og sidste bind kommer til at omhandle hendes anden veninde Tamsin. Det kan godt blive interessant, da de to pigers baggrundshistorier har lidt mere substans end Adelaides. Jeg er derfor ikke skræmt væk, jeg skal absolut have det hele med for i sidste ende at kunne komme med min endelige bedømmelse.

Alvilda
Stine Holt Jensen
52983177