50 fund - højdepunkter i arkæologien

2016
)

50 fund - højdepunkter i arkæologien af Peter Pentz (red.)

16 jan.17

Man behøver ikke at være arkæolog for at fascineres af de spændende fund og beretninger om menneskets oprindelse og fortidens civilisationer.

Bogen er 4. bind i den populærvidenskabelige serie ’50 højdepunkter’, der dækker forskellige fagområder. Man kunne sikkert sagtens have valgt andre lige så vigtige arkæologiske fund, men bogens 50 smagsprøver kommer vidt omkring på kloden og giver et enestående indblik i mange aspekter af menneskets udviklingshistorie. En lang række fagfolk skriver vidende og de fleste af dem også inspirerende om spændende arkæologiske fund og deres betydning. Artiklerne er ordnet efter det år, fundene blev gjort. De spænder over en enorm tidsperiode og går helt tilbage til de første mennesker trådte ind på arenaen. Nogle af fundene er velkendte som Tutankhamons grav, mens andre er ukendte for de fleste af os som pragtbyen Ai Khanoum i Afghanistan, der lige nåede at blive undersøgt af franske arkæologer, inden krig og rovplyndringer ødelagde det meste.

Menneskets nysgerrighed nævnes som en vigtig drivkraft. Såvel glade amatører som tilfældige mennesker og målrettede fagfolk kan vi takke for de mange fund, der gør os klogere på vores fortid. Verdenslitteraturens store værker som Bibelen og Homers digte er blandt inspirationskilderne. Bogen afspejler også arkæologiens udvikling. Først i 1800-tallet kan man tale om en egentlig videnskabelig disciplin, og her har også danske arkæologer markeret sig internationalt. Samtidig fik arkæologien politisk betydning. Hvilket land vil ikke gerne smykke sig af en glorværdig fortid?

Tilgangen til arkæologien er til dels naturvidenskabelig. Man udvikler jævnligt nye målemetoder, der enten kuldkaster gamle teorier eller bekræfter dem. Ikke alt kan måles og vejes. Her kommer den humanistiske tilgang ind i billedet og fortolker og fortæller den gode historie. Filmene om Indiana Jones er inspireret af det eventyrlige element, som arkæologien også rummer, men den fortæller mange andre historier. Selv blev jeg meget berørt af artiklen om inuitmumierne. Ikke mindst billedet af det lille pelsklædte barn, der ser så forunderligt levende ud.

Det er en meget indbydende bog, der i tekst og billeder dokumenterer, at der rundt omkring i verden har eksisteret højt udviklede civilisationer mange år tilbage i tiden med et vidt forgrenet netværk af handelsforbindelser. Bogen er en fantastisk appetitvækker. Mange arkæologiske fund er spektakulære, men de kan alle hjælpe os til at forstå, hvem vi er, og hvor vi kommer fra. Det stopper ikke her, for nye spændende fund venter os uden tvivl også i fremtiden.

Aarhus Universitetsforlag
52744083
9788771249286