Grete Roulund, forfatter til den uhyggeligt spændende "Setans porte", er netop nu aktuel med romanen "Baga road". Vi har spurgt forfatteren om hendes valg af locations og om katastrofens rolle i hendes romaner. Læs Grete Roulunds svar herunder.
Kan du fortælle lidt om arbejdet med din nyeste roman "Baga road". Har du for eksempel lavet research til bogen ?
"Baga road" foregår i Goa, hvor jeg har været en hel masse gange. Så jeg kender omegnen, gaderne, vejene og hotellerne, men det kan vel næppe kaldes research. Dog henlægger jeg blot handlingen til et sted, som jeg kender.
Dine romaner foregår ofte i udlandet. Hvordan vælger du dine "locations" og hvilken betydning har de ?
Det er rigtigt, at næsten alle mine bøger foregår i udlandet. Det gør, at man kan trække flybilletten fra i skat. Og når man nu alligevel rejser så meget som jeg gør ... Men nej, det er selvfølgelig ikke kun det. Handlingen i mine bøger kan ikke kun foregå i Søborg, de kræver mere plads, mindre vestlig civilisation, for at blive plausible.
Jeg vælger ikke mine locations på den måde, at jeg siger til mig selv: "Nu vil jeg skrive en bog om Borneos truede natur, og så tager jeg til Borneo". Jeg tager et eller andet sted hen, enten fordi jeg har været der før og kan lide at være der, eller også fordi jeg aldrig har været der og ikke aner, hvad det er for noget. Stederne bliver til platforme for handlingen og er ikke valgt, fordi de har en speciel betydning.
Et gennemgående tema i mange af dine romaner er en eller anden form for katastrofe eller epidemi. Hvordan kan det være ?
Epidemi eller katastrofe er mange gange temaer i mine bøger, men det kan også dreje sig om småting, der bare ikke fungerer.
Hvis jeg vil klæde personerne af - og det vil jeg jo gerne - er det nødvendigt med en konfrontation, der skal overvindes (og det kan den normalt ikke). Og her er en vred svigermor ligesom ikke rigtigt nok.
Hvordan vil du karakterisere dig selv som forfatter ?
Jeg kan ikke karakterisere mig selv som forfatter. Jeg kan ikke puttes i nogen boks.
Er der en bog, du har læst for nylig, der har betydet meget for dig ?
De bøger, der betyder mest, har jeg læst for mange år siden og genlæser jævnligt. Men nutidig litteratur synes jeg er så kedelig.
af Lisbeth Larsen og Gitte Buur Rasmussen
Artikel
Mine bøger kræver plads
Grete Roulund, forfatter til den uhyggeligt spændende "Setans porte", er netop nu aktuel med romanen "Baga road". Vi har spurgt forfatteren om hendes valg af locations og om katastrofens rolle i hendes romaner. Læs Grete Roulunds svar herunder.
Kan du fortælle lidt om arbejdet med din nyeste roman "Baga road". Har du for eksempel lavet research til bogen ?
"Baga road" foregår i Goa, hvor jeg har været en hel masse gange. Så jeg kender omegnen, gaderne, vejene og hotellerne, men det kan vel næppe kaldes research. Dog henlægger jeg blot handlingen til et sted, som jeg kender.
Dine romaner foregår ofte i udlandet. Hvordan vælger du dine "locations" og hvilken betydning har de ?
Det er rigtigt, at næsten alle mine bøger foregår i udlandet. Det gør, at man kan trække flybilletten fra i skat. Og når man nu alligevel rejser så meget som jeg gør ... Men nej, det er selvfølgelig ikke kun det. Handlingen i mine bøger kan ikke kun foregå i Søborg, de kræver mere plads, mindre vestlig civilisation, for at blive plausible.
Jeg vælger ikke mine locations på den måde, at jeg siger til mig selv: "Nu vil jeg skrive en bog om Borneos truede natur, og så tager jeg til Borneo". Jeg tager et eller andet sted hen, enten fordi jeg har været der før og kan lide at være der, eller også fordi jeg aldrig har været der og ikke aner, hvad det er for noget. Stederne bliver til platforme for handlingen og er ikke valgt, fordi de har en speciel betydning.
Et gennemgående tema i mange af dine romaner er en eller anden form for katastrofe eller epidemi. Hvordan kan det være ?
Epidemi eller katastrofe er mange gange temaer i mine bøger, men det kan også dreje sig om småting, der bare ikke fungerer.
Hvis jeg vil klæde personerne af - og det vil jeg jo gerne - er det nødvendigt med en konfrontation, der skal overvindes (og det kan den normalt ikke). Og her er en vred svigermor ligesom ikke rigtigt nok.
Hvordan vil du karakterisere dig selv som forfatter ?
Jeg kan ikke karakterisere mig selv som forfatter. Jeg kan ikke puttes i nogen boks.
Er der en bog, du har læst for nylig, der har betydet meget for dig ?
De bøger, der betyder mest, har jeg læst for mange år siden og genlæser jævnligt. Men nutidig litteratur synes jeg er så kedelig.
af Lisbeth Larsen og Gitte Buur Rasmussen
Kommentarer