Anmeldelse
Spræng boblen af Vincent F. Hendricks
- Log ind for at skrive kommentarer
Hvordan fungerer socialpsykologiske fænomener kaldet bobler, og hvad kan der ske i vores moderne samfund, når tendenser blæses op? Skarp, morsom og lige i skabet.
Vi kender Vincent Hendricks som en markant filosof gennem medierne. Her har han taget fat på fænomenet bobler. Hans bog handler om, hvad der sker, når noget tager magten fra afsenderen, for eksempel på de sociale medier. Tragiske hændelser, hvor en teenager begår selvmord og tragikomiske, hvor en tankeløs pige lægger en dum bemærkning op, og den ryger ud globalt. År efter kæmper hun med sagen. Bogen omtaler også videnskabs-bobler, når et bestemt emne pludselig går amok uden faglig baggrund. Først og fremmest handler den om informationsteknologiens magt. Og jeg som troede, at bobler kun var noget med sæbevand eller forhøjede boligpriser. Jeg blev meget klogere efter at have læst den særprægede filosofiprofessors gode lille bog.
Social kapital og statusbobler kan man læse om i et afsnit, hvor man skal holde ørene stive, hvis man er ved at falde hen i liggestolen og måske ikke har helt styr på definitionerne. Men det er interessant! Læs bare afsnittet side 66 om ’min meningsboble’, hvordan vi nu til dags vil mene noget om hvad som helst. Her citerer forfatteren Platon, der understreger, at sand mening opstår på baggrund af tænkning. Og tænkning er sjælens samtale med sig selv. At mene forudsætter således sådan en proces. Tænk lige på dét! Også mediernes behandling af nyhedsbobler skal man læse koncentreret. De etablerede medier har tabt kampen til de digitale om at komme først, men det er stadig dem, der skal sikre, at borgerne får korrekt information.
Hvorfor skal man som almindelig læser, der hverken er studerende eller professionelt tilknyttet det digitale medieunivers, læse denne bog? Det skal man, fordi den omhandler de vilkår, hvorunder vi skal kunne navigere i den moderne informationsteknologiske verden. Hvad i alverden der forgår, når en sag pludselig kører af sted i overhalingsbanen uden nogen logisk forklaring. Hvad sker der rent gruppepsykologisk, når noget pludselig får "likes" i overmål? Det eneste negative ved bogen er de små og grumsede illustrationer, det må vel være et layout-problem, pladsen har nok været begrænset. Overordnet er det en både underholdende og meget vedkommende bog.
- Log ind for at skrive kommentarer
Hvordan fungerer socialpsykologiske fænomener kaldet bobler, og hvad kan der ske i vores moderne samfund, når tendenser blæses op? Skarp, morsom og lige i skabet.
Vi kender Vincent Hendricks som en markant filosof gennem medierne. Her har han taget fat på fænomenet bobler. Hans bog handler om, hvad der sker, når noget tager magten fra afsenderen, for eksempel på de sociale medier. Tragiske hændelser, hvor en teenager begår selvmord og tragikomiske, hvor en tankeløs pige lægger en dum bemærkning op, og den ryger ud globalt. År efter kæmper hun med sagen. Bogen omtaler også videnskabs-bobler, når et bestemt emne pludselig går amok uden faglig baggrund. Først og fremmest handler den om informationsteknologiens magt. Og jeg som troede, at bobler kun var noget med sæbevand eller forhøjede boligpriser. Jeg blev meget klogere efter at have læst den særprægede filosofiprofessors gode lille bog.
Social kapital og statusbobler kan man læse om i et afsnit, hvor man skal holde ørene stive, hvis man er ved at falde hen i liggestolen og måske ikke har helt styr på definitionerne. Men det er interessant! Læs bare afsnittet side 66 om ’min meningsboble’, hvordan vi nu til dags vil mene noget om hvad som helst. Her citerer forfatteren Platon, der understreger, at sand mening opstår på baggrund af tænkning. Og tænkning er sjælens samtale med sig selv. At mene forudsætter således sådan en proces. Tænk lige på dét! Også mediernes behandling af nyhedsbobler skal man læse koncentreret. De etablerede medier har tabt kampen til de digitale om at komme først, men det er stadig dem, der skal sikre, at borgerne får korrekt information.
Hvorfor skal man som almindelig læser, der hverken er studerende eller professionelt tilknyttet det digitale medieunivers, læse denne bog? Det skal man, fordi den omhandler de vilkår, hvorunder vi skal kunne navigere i den moderne informationsteknologiske verden. Hvad i alverden der forgår, når en sag pludselig kører af sted i overhalingsbanen uden nogen logisk forklaring. Hvad sker der rent gruppepsykologisk, når noget pludselig får "likes" i overmål? Det eneste negative ved bogen er de små og grumsede illustrationer, det må vel være et layout-problem, pladsen har nok været begrænset. Overordnet er det en både underholdende og meget vedkommende bog.
Kommentarer