Anmeldelse
Selveste Gyldendal : en historie af Pernille Stensgaard
- Log ind for at skrive kommentarer
Det agtværdige forlag har fået sit epos, Pernille Stensgaard har skrevet et imponerende værk. Enhver med interesse for forlagsverdenen og litteraturen må gribe bogen.
At udkomme på Gyldendal, selveste Gyldendal, er stadig et mantra. Minutiøst gennemgår forfatteren Gyldendals udvikling, hvortil hun har brugt et væld af kilder og tilsyneladende haft frie hænder. Kronologien brydes hyppigt og elegant med spring tilbage til de gyldendalske koryfæer som Hegel, Peter Nansen og ikke mindst Søren Gyldendal, som kom fra Løgstør som Søren Jensen. Også Ingeborg Andersen får fortalt sin historie.
Forlagsverdenen afspejler tidens politiske tendenser og litterære strømninger. Der bliver manifesteret holdninger og kæmpet for at have de rigtige. De nazistiske tilbøjeligheder, som Ole Wivel og Knud W. Jensen udviste i deres ungdom, bliver beskrevet, og Rifbjergs arrogance og overlegenhed bliver der heller ikke lagt skjul på. Således er værket ren historieskrivning, ikke bare om Gyldendal, men også om hele Danmarks litterære historie. Nye forfattere bliver udgivet, andre forlader Gyldendal og gerne under stor opmærksomhed. Andre forlags opdukken og forsvinden er en del af historien
Pernille Stensgaard fremlægger historien, fordømmer ikke, men får fortalt med et glimt i øjet. Det er underholdende og muntert skrevet og tillige flot illustreret. Enhver med interesse for forlagsverdenen og litteratur må gribe bogen. Forsiderne på udgivne bøger gennem tiderne er et nærstudie værd og vækker minder. Med et sidetal på 470 er det absolut en læsemetode at lave punktnedslag og forfølge bestemte personers indtog og forhold til forlaget, hvilket er muligt med omfattende noter og register.
- Log ind for at skrive kommentarer
Det agtværdige forlag har fået sit epos, Pernille Stensgaard har skrevet et imponerende værk. Enhver med interesse for forlagsverdenen og litteraturen må gribe bogen.
At udkomme på Gyldendal, selveste Gyldendal, er stadig et mantra. Minutiøst gennemgår forfatteren Gyldendals udvikling, hvortil hun har brugt et væld af kilder og tilsyneladende haft frie hænder. Kronologien brydes hyppigt og elegant med spring tilbage til de gyldendalske koryfæer som Hegel, Peter Nansen og ikke mindst Søren Gyldendal, som kom fra Løgstør som Søren Jensen. Også Ingeborg Andersen får fortalt sin historie.
Forlagsverdenen afspejler tidens politiske tendenser og litterære strømninger. Der bliver manifesteret holdninger og kæmpet for at have de rigtige. De nazistiske tilbøjeligheder, som Ole Wivel og Knud W. Jensen udviste i deres ungdom, bliver beskrevet, og Rifbjergs arrogance og overlegenhed bliver der heller ikke lagt skjul på. Således er værket ren historieskrivning, ikke bare om Gyldendal, men også om hele Danmarks litterære historie. Nye forfattere bliver udgivet, andre forlader Gyldendal og gerne under stor opmærksomhed. Andre forlags opdukken og forsvinden er en del af historien
Pernille Stensgaard fremlægger historien, fordømmer ikke, men får fortalt med et glimt i øjet. Det er underholdende og muntert skrevet og tillige flot illustreret. Enhver med interesse for forlagsverdenen og litteratur må gribe bogen. Forsiderne på udgivne bøger gennem tiderne er et nærstudie værd og vækker minder. Med et sidetal på 470 er det absolut en læsemetode at lave punktnedslag og forfølge bestemte personers indtog og forhold til forlaget, hvilket er muligt med omfattende noter og register.
Kommentarer