Anmeldelse
Postkortet
- Log ind for at skrive kommentarer
Et postkort uden afsender udvikler sig til en spændende og dramatisk familiehistorie, da jagten på jøderne intensiveres.
I januar 2003 finder Anne Berest et mærkeligt postkort uden afsender blandt sin øvrige post. Der er fire navne i kortet, som viser sig at være navnene på Annes mormor og morfar, Ephräim og Emma Rabinovitch og morens to søskende Noémie og Jacques. Annes mor Lélia hjælper hende i forsøget på at finde svar, og sammen kaster de sig ud i kampen for at opklare, hvad der skete med deres familie og finde ud af, hvem der har sendt det mystiske kort.
Lélia og Anne allierer sig både med en privatdetektiv og forskellige fagpersoner og taler med indbyggerne i byen, hvor familien for år tilbage blev arresteret. De opruller familien Rabinovitchs skæbne, fra de flygtede fra Rusland, videre til Letland, Palæstina og Paris, og Anne opdager, at hendes bedstemor Myriam var den eneste, der ikke blev deporteret. Både Ephräim og Emma døde i Auschwitz i 1942 og også Noémie og lillebror Jacques. Myriam havde giftet sig med den smukke Vincente, som hun fik datteren Lélia med, men han gav ikke meget for det traditionelle liv, så deres ægteskab var temmelig stormfuldt. Karakterernes historier eksisterer både i og udenfor deres familierelationer, og man afventer i spænding afsløringen af afsenderens identitet.
Anne Berests mellemnavn er Myriam efter sin mormor. Annes søster Claire hedder Noémie til mellemnavn, som søsteren der døde i Auschwitz. I en stærk passage i bogen gengiver Anne Berest den brevveksling, hun havde med sin søster under efterforskningen, der handler om, hvordan et barn mærkes af at bære sine forfædres navn:
”Jeg er Myriam, og du er Noémie. Vi er søstrene Berest, men i vores indre er vi også søstrene Rabinovitj. Jeg er hende, der overlever. Og du er hende, der ikke overlever. Jeg er hende, der slipper bort. Du er hende, der bliver myrdet. Jeg ved ikke, hvilket af de to kostumer det er værst at bære.”
Handlingen udgøres af tre fortællinger; en familiesaga, hvor forfatterens mormor, morfar og deres børn er i centrum, en kriminalroman, hvor afsenderen af det mystiske postkort opspores og endelig en søgning efter værdierne i de jødiske rødder.
Fortællingen husker læseren på historiens ondskab og er en vidunderlig autofiktiv historie, der tager sin læser med langt ind i uhyggen og skønheden.
- Log ind for at skrive kommentarer
Et postkort uden afsender udvikler sig til en spændende og dramatisk familiehistorie, da jagten på jøderne intensiveres.
I januar 2003 finder Anne Berest et mærkeligt postkort uden afsender blandt sin øvrige post. Der er fire navne i kortet, som viser sig at være navnene på Annes mormor og morfar, Ephräim og Emma Rabinovitch og morens to søskende Noémie og Jacques. Annes mor Lélia hjælper hende i forsøget på at finde svar, og sammen kaster de sig ud i kampen for at opklare, hvad der skete med deres familie og finde ud af, hvem der har sendt det mystiske kort.
Lélia og Anne allierer sig både med en privatdetektiv og forskellige fagpersoner og taler med indbyggerne i byen, hvor familien for år tilbage blev arresteret. De opruller familien Rabinovitchs skæbne, fra de flygtede fra Rusland, videre til Letland, Palæstina og Paris, og Anne opdager, at hendes bedstemor Myriam var den eneste, der ikke blev deporteret. Både Ephräim og Emma døde i Auschwitz i 1942 og også Noémie og lillebror Jacques. Myriam havde giftet sig med den smukke Vincente, som hun fik datteren Lélia med, men han gav ikke meget for det traditionelle liv, så deres ægteskab var temmelig stormfuldt. Karakterernes historier eksisterer både i og udenfor deres familierelationer, og man afventer i spænding afsløringen af afsenderens identitet.
Anne Berests mellemnavn er Myriam efter sin mormor. Annes søster Claire hedder Noémie til mellemnavn, som søsteren der døde i Auschwitz. I en stærk passage i bogen gengiver Anne Berest den brevveksling, hun havde med sin søster under efterforskningen, der handler om, hvordan et barn mærkes af at bære sine forfædres navn:
”Jeg er Myriam, og du er Noémie. Vi er søstrene Berest, men i vores indre er vi også søstrene Rabinovitj. Jeg er hende, der overlever. Og du er hende, der ikke overlever. Jeg er hende, der slipper bort. Du er hende, der bliver myrdet. Jeg ved ikke, hvilket af de to kostumer det er værst at bære.”
Handlingen udgøres af tre fortællinger; en familiesaga, hvor forfatterens mormor, morfar og deres børn er i centrum, en kriminalroman, hvor afsenderen af det mystiske postkort opspores og endelig en søgning efter værdierne i de jødiske rødder.
Fortællingen husker læseren på historiens ondskab og er en vidunderlig autofiktiv historie, der tager sin læser med langt ind i uhyggen og skønheden.
Kommentarer