Anmeldelse
Os og dem : identitetspolitiske akser, ideer og afsporede debatter af Silas L. Marker
- Log ind for at skrive kommentarer
Filosofiprofessoren og hans kandidatstuderende ønsker med denne bog at strukturere læserens opfattelse af identitetspolitiske debatter. Læsere uden filosofisk baggrund kan sagtens være med og bliver både underholdt og oplyst.
Vi har tidligere mødt begrebet "boblestudier", som beskriver situationen, når en hændelse får en boble af opmærksomhed i medierne på grund af fejlagtige informationer eller lignende. Identitetspolitiske debatter opstår ofte på denne måde. Men allerførst får vi gennemgået identitetspolitikkens baggrund og såkaldte akser: race, nationalitet, køn, socialklasse med videre. I forordet fastslår forfatterne, at det interessante er, "hvilke strukturelle betingelser vores meningsdannelse er underlagt". Netop derfor ville jeg gerne læse bogen for at få styr på, hvad der dog foregår, når en debat blusser op.
Forfatterne fylder på med teoretisk baggrund i bunkevis, alle litteraturhenvisninger findes på de bagerste syv sider, og citater fra artikler er med henvisninger nederst på pågældende side. Stoffet kan forekomme lidt uoverskueligt, fordi man hopper fra DSBs piktogrammer over, hvordan maskuliniteten nedbrydes af zumba-klasser og caffe-latte til land-by-diskussionen, hvor LA-politiker Henrik Dahl citeres for at sige,"at gymnasieelever fra byerne er socialister og ligeglade og derfor har en dårlig arbejdsmoral, mens elever fra Jylland kun melder sig syge, når de er syge".
Men underholdene er det hele skam. Jeg troede først, at bogen kunne læses i mindre portioner, men det fungerer ikke, så mister man først overblikket. Gennemgangen af hvordan den offentlige sprogbrug kan påvirke identitetsdefinitionen er interessant, men jeg opfatter forfatternes mening således, at når et emne eller en sag ikke er brud på love eller regler, så er der ikke en sag. Men folks ophidselse er uafhængig af dét.
Til sidst i bogen oplister Hendricks og Marker en række råd for at kvalificere en debat om, hvordan vi skal begynde "at kunne tage en opbyggelig og ordentlig diskussion med hinanden om identiteter og identitetsspørgsmål".
- Log ind for at skrive kommentarer
Filosofiprofessoren og hans kandidatstuderende ønsker med denne bog at strukturere læserens opfattelse af identitetspolitiske debatter. Læsere uden filosofisk baggrund kan sagtens være med og bliver både underholdt og oplyst.
Vi har tidligere mødt begrebet "boblestudier", som beskriver situationen, når en hændelse får en boble af opmærksomhed i medierne på grund af fejlagtige informationer eller lignende. Identitetspolitiske debatter opstår ofte på denne måde. Men allerførst får vi gennemgået identitetspolitikkens baggrund og såkaldte akser: race, nationalitet, køn, socialklasse med videre. I forordet fastslår forfatterne, at det interessante er, "hvilke strukturelle betingelser vores meningsdannelse er underlagt". Netop derfor ville jeg gerne læse bogen for at få styr på, hvad der dog foregår, når en debat blusser op.
Forfatterne fylder på med teoretisk baggrund i bunkevis, alle litteraturhenvisninger findes på de bagerste syv sider, og citater fra artikler er med henvisninger nederst på pågældende side. Stoffet kan forekomme lidt uoverskueligt, fordi man hopper fra DSBs piktogrammer over, hvordan maskuliniteten nedbrydes af zumba-klasser og caffe-latte til land-by-diskussionen, hvor LA-politiker Henrik Dahl citeres for at sige,"at gymnasieelever fra byerne er socialister og ligeglade og derfor har en dårlig arbejdsmoral, mens elever fra Jylland kun melder sig syge, når de er syge".
Men underholdene er det hele skam. Jeg troede først, at bogen kunne læses i mindre portioner, men det fungerer ikke, så mister man først overblikket. Gennemgangen af hvordan den offentlige sprogbrug kan påvirke identitetsdefinitionen er interessant, men jeg opfatter forfatternes mening således, at når et emne eller en sag ikke er brud på love eller regler, så er der ikke en sag. Men folks ophidselse er uafhængig af dét.
Til sidst i bogen oplister Hendricks og Marker en række råd for at kvalificere en debat om, hvordan vi skal begynde "at kunne tage en opbyggelig og ordentlig diskussion med hinanden om identiteter og identitetsspørgsmål".
Kommentarer