Skribent
15 feb.02
Anmeldelse
Martha Peake af Patrick McGrath
- Log ind for at skrive kommentarer
Lån bogen på
Historien begynder i det vindomsuste Cornwall, hvor romsmugleren Harry Peake i fuldskab sætter sit hus i brand og derved bliver skyld i sin elskede kones død, samtidig med at han får ødelagt sin ryg, da en bjælke falder ned over ham.
Harry ser sit handicap som en straf og rejser til London med sin unge datter, Martha, hvor han prøver at sone sin skyld og skaffe penge til mad og husly ved at fremvise sin deforme ryg og oplæse poesi på snuskede pubber i byens dårligste kvarterer.
Videnskabsmanden Lord Drogo ser en opvisning og overtaler Harry til - mod betaling - at lade sig bruge i videnskabens hellige navn. Denne ydmygelse fører til, at Harry mister den sidste rest af sin værdighed, og han genoptager sit voldsomme alkoholmisbrug. En lang deroute begynder, der når bunden, da Harry voldtager sin datter og gør hende med barn.
Martha, som ikke mere kan blive hos sin far, søger hjælp hos Lord Drogos assistent William, der hjælper hende til et nyt liv i de engelske kolonier, og her bliver hun aktiv i den amerikanske frihedskrig.
Romanen indeholder alle den gotiske gysers traditionelle virkemidler: vindomsuste sumpområder, dunkle slotte og gale videnskabsmænd, og miljøbeskrivelsen af Londons beskidte gader er fejende flot. Mens man læser, kan man ligefrem lugte den ulidelige stank af menneskeligt affald i de små gyder og fra Themsens beskidte vand, og Martha Peake vækker i sin første halvdel minder om Charles Dickens.
Problemet er, at historien knækker over i to. Den første halvdel af romanen foregår i England og lever helt op til den gotiske gysers traditionelle fortællestil. Den anden halvdel foregår i de engelske kolonier i Amerika, og her brydes stilen, idet historien mere bliver en traditionel historisk skæbneroman om de amerikanske kolonisters heltemodige frihedskamp mod et ondt undertrykkende regime, med Martha som symbolet på selve denne kamps martyrium og sejr.
Sammenkædningen af romanens to dele bliver ikke helt overbevisende, men det er muligt, at McGrath ønsker, at de to halvdele skal symbolisere hver sin tid og sit menneske. Første halvdel symboliserer så stilstand, menneskeforagt og individet bundet i en ubrydelig samfundsorden, mens anden halvdel symboliserer forandring, dynamik og det nye frihedssøgende individ - England i modsætning til det nye land, Amerika.
Til trods for disse kritikpunkter er romanen underholdende og et bekendskab værd - især p.g.a. sproget og de fine miljøbeskrivelser. Så kan man bære over med nogle mindre urimeligheder i historien, er den absolut spændende, og det er en af de romaner, som læseren enten vil elske eller hade.
Tiderne Skifter, 2001. 234 sider
BogWeb - 15. februar 2002
- Log ind for at skrive kommentarer
Lån bogen på
Historien begynder i det vindomsuste Cornwall, hvor romsmugleren Harry Peake i fuldskab sætter sit hus i brand og derved bliver skyld i sin elskede kones død, samtidig med at han får ødelagt sin ryg, da en bjælke falder ned over ham.
Harry ser sit handicap som en straf og rejser til London med sin unge datter, Martha, hvor han prøver at sone sin skyld og skaffe penge til mad og husly ved at fremvise sin deforme ryg og oplæse poesi på snuskede pubber i byens dårligste kvarterer.
Videnskabsmanden Lord Drogo ser en opvisning og overtaler Harry til - mod betaling - at lade sig bruge i videnskabens hellige navn. Denne ydmygelse fører til, at Harry mister den sidste rest af sin værdighed, og han genoptager sit voldsomme alkoholmisbrug. En lang deroute begynder, der når bunden, da Harry voldtager sin datter og gør hende med barn.
Martha, som ikke mere kan blive hos sin far, søger hjælp hos Lord Drogos assistent William, der hjælper hende til et nyt liv i de engelske kolonier, og her bliver hun aktiv i den amerikanske frihedskrig.
Romanen indeholder alle den gotiske gysers traditionelle virkemidler: vindomsuste sumpområder, dunkle slotte og gale videnskabsmænd, og miljøbeskrivelsen af Londons beskidte gader er fejende flot. Mens man læser, kan man ligefrem lugte den ulidelige stank af menneskeligt affald i de små gyder og fra Themsens beskidte vand, og Martha Peake vækker i sin første halvdel minder om Charles Dickens.
Problemet er, at historien knækker over i to. Den første halvdel af romanen foregår i England og lever helt op til den gotiske gysers traditionelle fortællestil. Den anden halvdel foregår i de engelske kolonier i Amerika, og her brydes stilen, idet historien mere bliver en traditionel historisk skæbneroman om de amerikanske kolonisters heltemodige frihedskamp mod et ondt undertrykkende regime, med Martha som symbolet på selve denne kamps martyrium og sejr.
Sammenkædningen af romanens to dele bliver ikke helt overbevisende, men det er muligt, at McGrath ønsker, at de to halvdele skal symbolisere hver sin tid og sit menneske. Første halvdel symboliserer så stilstand, menneskeforagt og individet bundet i en ubrydelig samfundsorden, mens anden halvdel symboliserer forandring, dynamik og det nye frihedssøgende individ - England i modsætning til det nye land, Amerika.
Til trods for disse kritikpunkter er romanen underholdende og et bekendskab værd - især p.g.a. sproget og de fine miljøbeskrivelser. Så kan man bære over med nogle mindre urimeligheder i historien, er den absolut spændende, og det er en af de romaner, som læseren enten vil elske eller hade.
Tiderne Skifter, 2001. 234 sider
BogWeb - 15. februar 2002
Bøger af Patrick McGrath
Port Mungo
Kunstnerparret Jack og Vera lever en rodet og alkoholiseret tilværelse i Honduras, men da deres ældste datter drukner, flytter Jack op til sin søster Gin i New York
Læs mere
Martha Peake
Gotisk, historisk roman, som foregår i 1770'erne i det vilde Cornwall, i det fattige og snavsede London, og i de engelske kolonier i Amerika under frihedskrigen
Læs mere
Stella
Thriller fra psykologiens overdrev på et hospital, hvor cheflægens hustru bliver sexuelt besat af en patient med hustrumord på samvittigheden. Senere indlægges hun selv, og…
Læs mere
Edderkoppen
Efter tyve år på behandlingshjem vender Dennis tilbage til barndomskvarteret i London, hvor angsten begyndte, da han så moderen blive myrdet af faderen. Men er hans hukommelse til…
Læs mere
Den groteske
Totalt lammet efter en hjerneblødning fortæller Sir Hugo i en indre monolog sin version af den grufulde historie om mordet på datterens kæreste, og butlerens rolle i begivenhederne…
Læs mere
Kommentarer