Anmeldelse
Løb, rose, løb
- Log ind for at skrive kommentarer
En fin og barsk historie om musik, mod og kampen for at få lov at eje sine egne ord.
'Løb, rose, løb' handler om AnnieLee Keyes, som er en ung, smuk og håbefuld countrysangerinde, der kommer til Nashville med en vidunderlig sangstemme og masser af drømme. Hendes liv har været alt andet en nemt, men AnnieLee har alligevel masser af gå-på-mod, og hun bruger sine aftener på at synge sine sange på forskellige barer i byen.
En aften møder AnnieLee guitaristen Ethan Blake, der arbejder sammen med den verdensberømte pensionerede countrystjerne Ruthanna Ryder. Ethan tror på, at AnnieLee kan blive et kæmpe navn på countryhimlen, lige fra den allerførste gang han hører hende synge, og han præsenterer hende kort efter for Ruthanna. Selvom de to kvinder ikke er enige om spillereglerne med det samme, ender de alligevel med at komme til at holde meget af hinanden.
Både AnnieLee og Ruthanna har gennem tiden opbygget en utilnærmelighed mod omverdenen for at overleve i en verden af mænd, som ofte har forsøgt at udnytte deres magt. Det har AnnieLee i høj grad oplevet, og derfor er hun på flugt fra en uhyggelig fortid. Men det er umuligt at spå om, hvor langt andre mennesker vil gå for at få hævn.
Karaktererne er veludviklede, og man kan ikke undgå at tænke Dolly Parton både som den unge AnnieLee, men også som den ældre erfarne Ruthanna, der dog heller ikke er ulig stjernen Reba McEntire. Selvom jeg indimellem synes fortællingen trækker paralleller til eventyret om Askepot, har mit personlige gode indtryk af mennesket Dolly Parton tilført historien en fornemmelse af autencitet, så den ikke bliver for fantastisk. Romanen er til alle der kan lide countrymusik, men også til dem, der blot kan lide en spændende og velfortalt historie.
James Patterson skriver fængende, og særligt benytter sig han sig af mørket i mennesket til at drive plottet frem. Dolly Partons viden om musikindustrien og hendes kærlighed til musikken tilføjer et interessant lag til historien. James Patterson sørger for tempo, plottwists og skjulte traumer, mens Dolly Parton opbygger sine karakterer i en for læseren ukendt verden.
- Log ind for at skrive kommentarer
En fin og barsk historie om musik, mod og kampen for at få lov at eje sine egne ord.
'Løb, rose, løb' handler om AnnieLee Keyes, som er en ung, smuk og håbefuld countrysangerinde, der kommer til Nashville med en vidunderlig sangstemme og masser af drømme. Hendes liv har været alt andet en nemt, men AnnieLee har alligevel masser af gå-på-mod, og hun bruger sine aftener på at synge sine sange på forskellige barer i byen.
En aften møder AnnieLee guitaristen Ethan Blake, der arbejder sammen med den verdensberømte pensionerede countrystjerne Ruthanna Ryder. Ethan tror på, at AnnieLee kan blive et kæmpe navn på countryhimlen, lige fra den allerførste gang han hører hende synge, og han præsenterer hende kort efter for Ruthanna. Selvom de to kvinder ikke er enige om spillereglerne med det samme, ender de alligevel med at komme til at holde meget af hinanden.
Både AnnieLee og Ruthanna har gennem tiden opbygget en utilnærmelighed mod omverdenen for at overleve i en verden af mænd, som ofte har forsøgt at udnytte deres magt. Det har AnnieLee i høj grad oplevet, og derfor er hun på flugt fra en uhyggelig fortid. Men det er umuligt at spå om, hvor langt andre mennesker vil gå for at få hævn.
Karaktererne er veludviklede, og man kan ikke undgå at tænke Dolly Parton både som den unge AnnieLee, men også som den ældre erfarne Ruthanna, der dog heller ikke er ulig stjernen Reba McEntire. Selvom jeg indimellem synes fortællingen trækker paralleller til eventyret om Askepot, har mit personlige gode indtryk af mennesket Dolly Parton tilført historien en fornemmelse af autencitet, så den ikke bliver for fantastisk. Romanen er til alle der kan lide countrymusik, men også til dem, der blot kan lide en spændende og velfortalt historie.
James Patterson skriver fængende, og særligt benytter sig han sig af mørket i mennesket til at drive plottet frem. Dolly Partons viden om musikindustrien og hendes kærlighed til musikken tilføjer et interessant lag til historien. James Patterson sørger for tempo, plottwists og skjulte traumer, mens Dolly Parton opbygger sine karakterer i en for læseren ukendt verden.
Kommentarer