Anmeldelse
Liv for hver en pris af Kristina Sandberg
- Log ind for at skrive kommentarer
Kristina Sandbergs fremragende trilogi om den hjemmearbejdende husmor midt i det forrige århundrede vil blive stående som et vigtigt bidrag til kvindernes historie.
Set udefra går det godt for Maj og Tomas, i starten af 1953 er tiderne lysere, de magre år efter 2. Verdenskrig er ved at være glemt, og velstanden stiger. De flytter til noget større og får bil. Men der er problemer, forholdet mellem dem er ikke det bedste, Tomas har stadig svært ved at lade alkoholen stå, og han har været nødt til at sælge sit firma. Selv om han stadig er ansat, er det ikke nemt med en ny chef. Han får job i Sundsvall, mens Maj og børnene bliver i Ôrnsköldsvik, og her træffer han en kvinde, som han indleder et forhold til.
Og Maj er træt,”skal det begynde forfra med invitationer og ængstelse for ikke at slå til? Maj bliver jo ved med ar være Maj med ængstelse, svimmelhed og forjagethedens pres.” Maj vil hele tiden gøre det bedste for at stille alle tilfreds, og hvis der er noget hun kan, så er det at gøre rent, lave mad og bage. Men er det nok? Hun har aldrig fået noget fortroligt forhold til børnene, Anita og Lasse, og da de bliver voksne, har hun svært ved at slippe dem, og er deres kærester nu også gode nok?
For Maj er det stadig de tre t’er, trivsel, tryghed og tilvækst gennem det flittige arbejde i hjemmet, der er det vigtigste. Men tiderne ændrer sig, i 60’erne begynder kvinderne at komme ud på arbejdsmarkedet, og Maj får nærmest det indtryk, at mange mener, at en stor del af de opgaver, hun udfører, er overflødige og overdrevne, og selvfølgelig kan årene med erhvervsarbejde og småbørn nemt forenes.
Efterhånden bliver børnene større, Anita bliver student og Lasse har arbejde. Men Maj er ikke lykkelig.”Hvad skal hun tage sig til i alle disse store værelser, når der ikke er nogen, der griser til, roder?” Hun bliver også udearbejdende for at hjælpe på familiens økonomi, men for Maj er det helt store spørgsmål stadig, ”men hvad kan hun finde på til dem til middag?”.
Kristina Sundberg fik Augustprisen for årets bedste roman i Sverige i 2014 med ’Liv for hver en pris’, og det er fuld fortjent. Sprogligt er alle tre romaner en fornøjelse at læse, beskrivelsen af alle de små daglige gøremål er meget poetisk og sanselig, og det bliver aldrig kedeligt at læse om hverdagen. Jeg kan lugte det nyrullede sengetøj, den kogte torsk og luften i stuen, som er fyldt med cigaretrøg, selv om Maj har stillet små skåle med eddike frem.
I fortællingen er der masser af indskud med alt det usagte, og selv forfatteren blander sig og kommer med enkelte kommentarer, og det virker nærmest som om, hun er ked at forlade sine personer i de sene tresseres betongrå tilværelse.
Til sammen danner de tre bøger en helstøbt fortælling om udviklingen fra 1930’erne til sidst i 1960’erne, og selv om handlingen foregår i Sverige, er jeg sikker på, at meget kan overføres til danske forhold, og det har i hvert fald givet mig en større forståelse for kvindernes rolle i min nære familie.
- Log ind for at skrive kommentarer
Kristina Sandbergs fremragende trilogi om den hjemmearbejdende husmor midt i det forrige århundrede vil blive stående som et vigtigt bidrag til kvindernes historie.
Set udefra går det godt for Maj og Tomas, i starten af 1953 er tiderne lysere, de magre år efter 2. Verdenskrig er ved at være glemt, og velstanden stiger. De flytter til noget større og får bil. Men der er problemer, forholdet mellem dem er ikke det bedste, Tomas har stadig svært ved at lade alkoholen stå, og han har været nødt til at sælge sit firma. Selv om han stadig er ansat, er det ikke nemt med en ny chef. Han får job i Sundsvall, mens Maj og børnene bliver i Ôrnsköldsvik, og her træffer han en kvinde, som han indleder et forhold til.
Og Maj er træt,”skal det begynde forfra med invitationer og ængstelse for ikke at slå til? Maj bliver jo ved med ar være Maj med ængstelse, svimmelhed og forjagethedens pres.” Maj vil hele tiden gøre det bedste for at stille alle tilfreds, og hvis der er noget hun kan, så er det at gøre rent, lave mad og bage. Men er det nok? Hun har aldrig fået noget fortroligt forhold til børnene, Anita og Lasse, og da de bliver voksne, har hun svært ved at slippe dem, og er deres kærester nu også gode nok?
For Maj er det stadig de tre t’er, trivsel, tryghed og tilvækst gennem det flittige arbejde i hjemmet, der er det vigtigste. Men tiderne ændrer sig, i 60’erne begynder kvinderne at komme ud på arbejdsmarkedet, og Maj får nærmest det indtryk, at mange mener, at en stor del af de opgaver, hun udfører, er overflødige og overdrevne, og selvfølgelig kan årene med erhvervsarbejde og småbørn nemt forenes.
Efterhånden bliver børnene større, Anita bliver student og Lasse har arbejde. Men Maj er ikke lykkelig.”Hvad skal hun tage sig til i alle disse store værelser, når der ikke er nogen, der griser til, roder?” Hun bliver også udearbejdende for at hjælpe på familiens økonomi, men for Maj er det helt store spørgsmål stadig, ”men hvad kan hun finde på til dem til middag?”.
Kristina Sundberg fik Augustprisen for årets bedste roman i Sverige i 2014 med ’Liv for hver en pris’, og det er fuld fortjent. Sprogligt er alle tre romaner en fornøjelse at læse, beskrivelsen af alle de små daglige gøremål er meget poetisk og sanselig, og det bliver aldrig kedeligt at læse om hverdagen. Jeg kan lugte det nyrullede sengetøj, den kogte torsk og luften i stuen, som er fyldt med cigaretrøg, selv om Maj har stillet små skåle med eddike frem.
I fortællingen er der masser af indskud med alt det usagte, og selv forfatteren blander sig og kommer med enkelte kommentarer, og det virker nærmest som om, hun er ked at forlade sine personer i de sene tresseres betongrå tilværelse.
Til sammen danner de tre bøger en helstøbt fortælling om udviklingen fra 1930’erne til sidst i 1960’erne, og selv om handlingen foregår i Sverige, er jeg sikker på, at meget kan overføres til danske forhold, og det har i hvert fald givet mig en større forståelse for kvindernes rolle i min nære familie.
Kommentarer