Anmeldelse
Krøyer og Paris : franske forbindelser og nordiske toner
- Log ind for at skrive kommentarer
Velfortalt og interessant bog om P.S Krøyers tid i Paris med fokus på hans franske inspiration.
Siden d. 19. maj 2022 har Musée Marmottan Monet givet besøgende en mulighed for at opleve værker af Peder Severin Krøyer i en eksklusiv særudstilling. Udstillingen udgør den største repræsentation af Krøyers arbejde i Frankrig nogensinde og er resultatet af et 3-årigt forskningssamarbejde mellem Musée Marmottan Monet og Skagen Museum.
Peder Severin Krøyer (1851-1909) besøgte Paris første gang i 1877 og vendte siden tilbage til byen næsten hvert år. Inden 1877 var det en tradition at unge kunstnere rejste til Rom for at studere, men Krøyer og flere fra hans generation valgte i stedet at rejse til Frankrig.
Krøyer havde sin base i Paris gennem fire år, og her udviklede han sit maleri. Krøyer var uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi, og da han blev færdig, udstillede han sine malerier, der var præget af det danske guldaldermaleri.
Da Krøyer første gang ankom til Paris, blev han slået af, hvor stor byen var, hvad angik mangfoldigheden af mennesker, aktiviteter og bygninger. Han blev optaget på kunstskolen Atelier Bonnat, hvor han lærte at male efter levende modeller, og i 1878 udarbejdede han et svendestykke, som blev udstillet på Salonen, som er en årlig kunstudstilling i Paris. Krøyers naturalistiske maleri blev dog ingen succes.
P.S. Krøyer blev mere og mere påvirket af impressionisterne, men han fortsatte alligevel med at lave forstudier til sine malerier. Han blev efterhånden et anerkendt navn, og han inkorporerede elementer af den franske stil i sine malerier. Da Krøyer vendte hjem til Danmark, begyndte han at undervise på Kunstnernes Studieskole, hvor han havde fulde hold fra begyndelsen, og da han senere døde, efterlod han sig mange smukke værker både i ind- og udland.
Bogens to forfattere er Mette Harbo Lehmann, kunsthistoriker og museumsinspektør ved Skagens Museum og Dominique Lobstein, økonom og kunsthistoriker, tilknyttet Musée Marmottan Monet, som har udlånt de impressionistiske malerier. Bogen er inddelt i kapitler med overskrifter, der har fokus på væsentlige epoker eller personer for Krøyer. Sidste halvdel af bogen gengiver Krøyers værker. Det er en både overskuelig og særdeles interessant bog, der kan læses af alle.
- Log ind for at skrive kommentarer
Velfortalt og interessant bog om P.S Krøyers tid i Paris med fokus på hans franske inspiration.
Siden d. 19. maj 2022 har Musée Marmottan Monet givet besøgende en mulighed for at opleve værker af Peder Severin Krøyer i en eksklusiv særudstilling. Udstillingen udgør den største repræsentation af Krøyers arbejde i Frankrig nogensinde og er resultatet af et 3-årigt forskningssamarbejde mellem Musée Marmottan Monet og Skagen Museum.
Peder Severin Krøyer (1851-1909) besøgte Paris første gang i 1877 og vendte siden tilbage til byen næsten hvert år. Inden 1877 var det en tradition at unge kunstnere rejste til Rom for at studere, men Krøyer og flere fra hans generation valgte i stedet at rejse til Frankrig.
Krøyer havde sin base i Paris gennem fire år, og her udviklede han sit maleri. Krøyer var uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi, og da han blev færdig, udstillede han sine malerier, der var præget af det danske guldaldermaleri.
Da Krøyer første gang ankom til Paris, blev han slået af, hvor stor byen var, hvad angik mangfoldigheden af mennesker, aktiviteter og bygninger. Han blev optaget på kunstskolen Atelier Bonnat, hvor han lærte at male efter levende modeller, og i 1878 udarbejdede han et svendestykke, som blev udstillet på Salonen, som er en årlig kunstudstilling i Paris. Krøyers naturalistiske maleri blev dog ingen succes.
P.S. Krøyer blev mere og mere påvirket af impressionisterne, men han fortsatte alligevel med at lave forstudier til sine malerier. Han blev efterhånden et anerkendt navn, og han inkorporerede elementer af den franske stil i sine malerier. Da Krøyer vendte hjem til Danmark, begyndte han at undervise på Kunstnernes Studieskole, hvor han havde fulde hold fra begyndelsen, og da han senere døde, efterlod han sig mange smukke værker både i ind- og udland.
Bogens to forfattere er Mette Harbo Lehmann, kunsthistoriker og museumsinspektør ved Skagens Museum og Dominique Lobstein, økonom og kunsthistoriker, tilknyttet Musée Marmottan Monet, som har udlånt de impressionistiske malerier. Bogen er inddelt i kapitler med overskrifter, der har fokus på væsentlige epoker eller personer for Krøyer. Sidste halvdel af bogen gengiver Krøyers værker. Det er en både overskuelig og særdeles interessant bog, der kan læses af alle.
Kommentarer