Anmeldelse
Kongens komediant af Agneta Pleijel
- Log ind for at skrive kommentarer
Livet ved Gustav d. 3.`s forlystelsessyge hof i Stockholm og kulmination med maskebal og mord på kongen fortalt af kongens bibliotekar og hofskuespiller, Lars Hjortsberg.
Bogen er anden del i Agneta Pleijels trilogi om den gustavianske periode i Sverige, første del var Dronningens kirurg, 2007 (link).
I Kongens komediant møder vi igen kirurgen Herman Schützer denne gang i en birolle, men vi kender hans skæbne og genkender stemningen og stedet og er hurtigt igen mentalt i Stockholm slut 1700-tallet, hvor Gustav d. 3. gennemfører sit enevælde. Schützers niece er Lars Hjortsbergs mor, hun får mange børn og hendes familie lever i Schützers hus, indtil de smides på gaden, da han bliver enkemand og trist. Lars og en søster bliver som mindreårig sendt til kongens hof, en fattig familie med mange børn må finde på udveje til at klare sig. Lars bliver en god skuespiller, allerede som seksårig optræder han ved operaen. Han bliver også kongens højtlæser, bibliotekar og hofskuespiller og nære fortrolige, han følger hoffet og kongens skæbne på nært hold og fortæller om det til dværgebarnet Liten.
Bogen er skrevet som et drama i fem akter. Der er et mylder af personer og aktører, Hjortsberg er nærmeste vidne til datidens Stockholm og med ham ser vi livet ved hoffet, intrigerne, nedbrændingen af operaen, hele byens samfundsliv med folk af alle slags i alle samfundslag, fattigkvarterne og værtshusene med Bellmann klimprende som underlagsmusik. Den historiske ramme er Sverige sidst i 1700-tallet, Gustav d. 3`s reformer og tiltagende politiske vanskeligheder, krigen mod Rusland og den franske revolution.
Pleijel beretter med stor kyndighed om tiden, hun har gjort et grundigt research. Samtidig formår hun at gøre bogen vedkommende, hun skriver medrivende og fortæller med alle sanser i brug. Bogen er beundringsværdig kort og skarpt skåret.
Det er en underholdende og medrivende roman og nu venter vi så utålmodigt på sidste del af trilogien!
- Log ind for at skrive kommentarer
Livet ved Gustav d. 3.`s forlystelsessyge hof i Stockholm og kulmination med maskebal og mord på kongen fortalt af kongens bibliotekar og hofskuespiller, Lars Hjortsberg.
Bogen er anden del i Agneta Pleijels trilogi om den gustavianske periode i Sverige, første del var Dronningens kirurg, 2007 (link).
I Kongens komediant møder vi igen kirurgen Herman Schützer denne gang i en birolle, men vi kender hans skæbne og genkender stemningen og stedet og er hurtigt igen mentalt i Stockholm slut 1700-tallet, hvor Gustav d. 3. gennemfører sit enevælde. Schützers niece er Lars Hjortsbergs mor, hun får mange børn og hendes familie lever i Schützers hus, indtil de smides på gaden, da han bliver enkemand og trist. Lars og en søster bliver som mindreårig sendt til kongens hof, en fattig familie med mange børn må finde på udveje til at klare sig. Lars bliver en god skuespiller, allerede som seksårig optræder han ved operaen. Han bliver også kongens højtlæser, bibliotekar og hofskuespiller og nære fortrolige, han følger hoffet og kongens skæbne på nært hold og fortæller om det til dværgebarnet Liten.
Bogen er skrevet som et drama i fem akter. Der er et mylder af personer og aktører, Hjortsberg er nærmeste vidne til datidens Stockholm og med ham ser vi livet ved hoffet, intrigerne, nedbrændingen af operaen, hele byens samfundsliv med folk af alle slags i alle samfundslag, fattigkvarterne og værtshusene med Bellmann klimprende som underlagsmusik. Den historiske ramme er Sverige sidst i 1700-tallet, Gustav d. 3`s reformer og tiltagende politiske vanskeligheder, krigen mod Rusland og den franske revolution.
Pleijel beretter med stor kyndighed om tiden, hun har gjort et grundigt research. Samtidig formår hun at gøre bogen vedkommende, hun skriver medrivende og fortæller med alle sanser i brug. Bogen er beundringsværdig kort og skarpt skåret.
Det er en underholdende og medrivende roman og nu venter vi så utålmodigt på sidste del af trilogien!
Kommentarer