Anmeldelse

Knud, den Store af Hanne-Vibeke Holst

Kommentarer

3 kommentarer
tir, 25/02/2014 - 14:51

Som alt hvad Hanne-Vibeke Holst har skrevet, syntes jeg at denne roman er en rigtig dejlig oplevelse at læse. Ville gerne have hørt mere om Knu' s forældre, og hvordan det i virkeligheden var for dem at flytte fra Jylland til Sjælland, oven i købet Hedehusene... !
H-V Holst skriver nu engang godt og medrivende. Men kan en eller anden ikke lære hende, at det ikke hedder i " vinters" og i "sommers" men i "vinter" og i "sommer" .
Har gået og glædet mig til denne bog, nu vil jeg se frem til den næste, som dog forhåbentlig bliver mere fiktion end selvbiografi.

AfNiels Torben Herrig
ons, 04/12/2013 - 20:39

Helt enig med Arne Larsen.
Skildringen af 60-ernes litterære miljø - Rifbjerg, Panduro, Sarvig og mange flere - er fremragende. Beskrivelsen af faderen, hans sociale drivkraft kombineret med et uomtvisteligt talent og hæmmet af en konstant angst for ikke at være god nok, er beskrevet overbevisende og kompetent.
Bogens finale er måske lidt for rosenrød, men på den anden side er det jo næsten ubærligt, hvis Knud ikke til sidst opnåede en en vis fred med sine omgivelser og en nogenlunde accept af sig selv.
Jeg er ikke læser af Vibeke Holsts øvrige produktion, men denne bog ville jeg nødigt undvære.
På en skala fra 1-10 vil jeg ikke tøve med et 9-tal.

Torben Herrig.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer