Anmeldelse
Ikke et eventyr
- Log ind for at skrive kommentarer
Leg med ord og mening i historien om ulykkelige IKKE, der må så grueligt meget igennem, før han bliver lukket ind i fællesskabet til sidst.
Bogen egner sig til højtlæsning for børn fra 4 til 6 år og kan give anledning til gode snakke med barnet om sproglige finurligheder. Samtidig sætter handlingen et sundt fokus på rummelighed og inklusion, som børn kan forholde sig til.
I Ordenes Kongerige, hvor handlingen foregår, har alle ord værdi og deres helt egen rolle at spille i samspil med andre. De bevæger sig rundt imellem hinanden og danner sætninger eller endda historier. Men ordet IKKE er ikke som de andre ord, og det volder ham problemer.
IKKE er en lille mørk ulden fætter, der lidt ligner en uvejrssky, og når han kommer tæt på de andre ord, breder denne sky-tot sit mørke ind over kanterne på det andet ord. Hans betydning knytter sig negativt til ordet ved siden af og fornægter det, og derfor er der ingen af de andre ord, der har lyst til at stå ved siden af ham. IKKE forsøger at indgå i sætninger, men de andre ord holder afstand til ham, og derfor bliver han ensom og mere og mere trist med tiden.
En dag lægger ordene MOR og FAR mærke til, at det er længe siden, IKKE er blevet set. De begynder at spørge efter ham, og pludselig opdager de andre ord, at de faktisk også savner ham og har brug for ham. Hans betydning er nemlig lige så vigtig som de andre ords, og han mangler simpelthen i mange sammenhænge, for eksempel når der er noget, man ikke har lyst til, eller når et negativt ladet ord som TRIST skal vendes til noget positivt. IKKE er helt forsvundet, men en eftersøgning går i gang, og den ulykkelige IKKE bliver fundet i et mørkt og fjernt hjørne. Nu skal IKKE så bare overbevises om, at de andre ord virkelig mener det, når de siger, at der er brug for ham. Det hele ender godt til sidst, og IKKE bliver ikke bare accepteret, men får rent faktisk rigtige venner, som han kan være helt sig selv med.
Historien handler selvfølgelig om ord og deres betydning, men også om mobning og udelukkelse versus inklusion og rummelighed. Beskrivelsen af følelsen af at være ekskluderet og uønsket af flokken er virkelig hjerteskærende og lægger op til gode snakke med barnet om betydningen af fællesskab. Det er en bog, der kræver sit af oplæseren, og der er en risiko for, at den gode historie går tabt, fordi sproget til tider tangerer det fortænkte. Man skal holde tungen meget lige i munden for at lægge fokus og tryk på det rigtige sted i sætningerne, ellers går de mange sproglige pointer tabt undervejs. Det er en stor hjælp til både oplæser og barn at lade en finger følge ordene på siden nøje i takt med oplæsningen. Kan anbefales fra 4 til 6 år.
- Log ind for at skrive kommentarer
Leg med ord og mening i historien om ulykkelige IKKE, der må så grueligt meget igennem, før han bliver lukket ind i fællesskabet til sidst.
Bogen egner sig til højtlæsning for børn fra 4 til 6 år og kan give anledning til gode snakke med barnet om sproglige finurligheder. Samtidig sætter handlingen et sundt fokus på rummelighed og inklusion, som børn kan forholde sig til.
I Ordenes Kongerige, hvor handlingen foregår, har alle ord værdi og deres helt egen rolle at spille i samspil med andre. De bevæger sig rundt imellem hinanden og danner sætninger eller endda historier. Men ordet IKKE er ikke som de andre ord, og det volder ham problemer.
IKKE er en lille mørk ulden fætter, der lidt ligner en uvejrssky, og når han kommer tæt på de andre ord, breder denne sky-tot sit mørke ind over kanterne på det andet ord. Hans betydning knytter sig negativt til ordet ved siden af og fornægter det, og derfor er der ingen af de andre ord, der har lyst til at stå ved siden af ham. IKKE forsøger at indgå i sætninger, men de andre ord holder afstand til ham, og derfor bliver han ensom og mere og mere trist med tiden.
En dag lægger ordene MOR og FAR mærke til, at det er længe siden, IKKE er blevet set. De begynder at spørge efter ham, og pludselig opdager de andre ord, at de faktisk også savner ham og har brug for ham. Hans betydning er nemlig lige så vigtig som de andre ords, og han mangler simpelthen i mange sammenhænge, for eksempel når der er noget, man ikke har lyst til, eller når et negativt ladet ord som TRIST skal vendes til noget positivt. IKKE er helt forsvundet, men en eftersøgning går i gang, og den ulykkelige IKKE bliver fundet i et mørkt og fjernt hjørne. Nu skal IKKE så bare overbevises om, at de andre ord virkelig mener det, når de siger, at der er brug for ham. Det hele ender godt til sidst, og IKKE bliver ikke bare accepteret, men får rent faktisk rigtige venner, som han kan være helt sig selv med.
Historien handler selvfølgelig om ord og deres betydning, men også om mobning og udelukkelse versus inklusion og rummelighed. Beskrivelsen af følelsen af at være ekskluderet og uønsket af flokken er virkelig hjerteskærende og lægger op til gode snakke med barnet om betydningen af fællesskab. Det er en bog, der kræver sit af oplæseren, og der er en risiko for, at den gode historie går tabt, fordi sproget til tider tangerer det fortænkte. Man skal holde tungen meget lige i munden for at lægge fokus og tryk på det rigtige sted i sætningerne, ellers går de mange sproglige pointer tabt undervejs. Det er en stor hjælp til både oplæser og barn at lade en finger følge ordene på siden nøje i takt med oplæsningen. Kan anbefales fra 4 til 6 år.
Kommentarer