Anmeldelse
Hemmeligheder og løgne (De nye avengers, vol. 3) af Brian Michael Bendis
- Log ind for at skrive kommentarer
I tegneserien Avengers har en række af de største superhelte siden tresserne bekæmpet verdens ondskab. Nu truer nye farer, og under navnet ’De nye Avengers’ samles superheltenes hitparade igen.
Avengers er en gammel tegneserie fra 1963, hvor en række af de største superhelte fra Marvel-universet har slået sig sammen for at bekæmpe skurke og aliens. Navne som Captain America, Hulk og Ironman var med fra starten, mens navne som Wolverine, Luke Cage og flere er nye i sammenslutningen.
Serien om ’De nye Avengers’ er samtidig starten på en længere saga, og dette album fortsætter historien, der startede med ’Udbrud’. Verdens organiserede forbrydelsessyndikater er i komplet forvirring - et eller andet er under opsejling, men ingen ved rigtig, hvad det er.
Captain America er klar over, at i hvert fald den japanske Yashida-klan pønser på et eller andet, og for at blive klogere på, hvad forbryderne er ude på, opsøger han Daredevil (Dæmonen) for endnu en gang at prøve at overtale ham til at blive medlem af Avengers. Daredevil afslår imidlertid, men prøver dog på at hjælpe ved at henvise til sin skyggeagtige ven, Ronin, som skulle vide alt, hvad der er værd at vide om japanske forhold. Men det viser sig hurtigt, at der er endnu flere mørke planer undervejs. Madame Hydra er i byen, og hun plejer at betyde store problemer for superheltene.
Samtidig er der meget, der tyder på, at Spiderwoman er spion for en terrororganisation.
Albummet er Brian Bendis’ tredje forsøg på at bringe superheltegenren og Avengers ind i det 21. århundrede, og som sædvanlig leverer han en kompliceret og kompleks historie, som fører læseren rundt omkring i verden i tre klart afgrænsede kapitler. Ved at indføre den japanske underverden i historien tilføjes sagaen en mørkere og mere visuel vinkel, hvor skyggeagtige nattescenerier fyldt med spøgelsesagtige ninjakrigere og lejemordere dominerer billedsiden, men det klæder faktisk den noget forherligende skildring af disse farvestrålende helte. Dette album har endog i visse sekvenser fået en drejning over mod det humoristiske, og det er med til at lette lidt på albummets dystre stemning.
Selve historien virker dog alt i alt som noget overfladisk og tyndbenet og skal måske mere opfattes som en introduktion til kommende bind. Men når det så er sagt, er der igen tale om flot tegneseriekunst, hvor tekst og billede matcher hinanden perfekt.
- Log ind for at skrive kommentarer
I tegneserien Avengers har en række af de største superhelte siden tresserne bekæmpet verdens ondskab. Nu truer nye farer, og under navnet ’De nye Avengers’ samles superheltenes hitparade igen.
Avengers er en gammel tegneserie fra 1963, hvor en række af de største superhelte fra Marvel-universet har slået sig sammen for at bekæmpe skurke og aliens. Navne som Captain America, Hulk og Ironman var med fra starten, mens navne som Wolverine, Luke Cage og flere er nye i sammenslutningen.
Serien om ’De nye Avengers’ er samtidig starten på en længere saga, og dette album fortsætter historien, der startede med ’Udbrud’. Verdens organiserede forbrydelsessyndikater er i komplet forvirring - et eller andet er under opsejling, men ingen ved rigtig, hvad det er.
Captain America er klar over, at i hvert fald den japanske Yashida-klan pønser på et eller andet, og for at blive klogere på, hvad forbryderne er ude på, opsøger han Daredevil (Dæmonen) for endnu en gang at prøve at overtale ham til at blive medlem af Avengers. Daredevil afslår imidlertid, men prøver dog på at hjælpe ved at henvise til sin skyggeagtige ven, Ronin, som skulle vide alt, hvad der er værd at vide om japanske forhold. Men det viser sig hurtigt, at der er endnu flere mørke planer undervejs. Madame Hydra er i byen, og hun plejer at betyde store problemer for superheltene.
Samtidig er der meget, der tyder på, at Spiderwoman er spion for en terrororganisation.
Albummet er Brian Bendis’ tredje forsøg på at bringe superheltegenren og Avengers ind i det 21. århundrede, og som sædvanlig leverer han en kompliceret og kompleks historie, som fører læseren rundt omkring i verden i tre klart afgrænsede kapitler. Ved at indføre den japanske underverden i historien tilføjes sagaen en mørkere og mere visuel vinkel, hvor skyggeagtige nattescenerier fyldt med spøgelsesagtige ninjakrigere og lejemordere dominerer billedsiden, men det klæder faktisk den noget forherligende skildring af disse farvestrålende helte. Dette album har endog i visse sekvenser fået en drejning over mod det humoristiske, og det er med til at lette lidt på albummets dystre stemning.
Selve historien virker dog alt i alt som noget overfladisk og tyndbenet og skal måske mere opfattes som en introduktion til kommende bind. Men når det så er sagt, er der igen tale om flot tegneseriekunst, hvor tekst og billede matcher hinanden perfekt.
Kommentarer