Anmeldelse
Gensyn med Broken Harbour af Tana French
- Log ind for at skrive kommentarer
Drømmen om det perfekte liv har en frygtelig kraft – især når den brister! Intens krimi med besk social indignation og psykologi, der river og flår. Kort sagt: Tana French i storform.
Dette er forfatterens fjerde selvstændige krimi med afsæt i Drabsafdelingen i Dublin. Års erfaring har fasttømret kriminalkommissær Mick Kennedys arbejdsfilosofi: Selvdisciplin, detaljeret kontrol med alle elementer i en sag og slavisk overholdelse af alle regler. Alle betragter ham som afdelingens bedste detektiv. Årets mest opsigtsvækkende sag lander derfor også på hans bord. I deres drømmehus i det gamle fiskerleje Broken Harbour findes en far og to små børn døde, mens moren lige akkurat er i live trods adskillige knivhug.
Skruppelløse ejendomsspekulanter har tjent styrtende på at bygge skodhuse i det, der skulle være blevet et attraktivt boligområde ved havet, men krisen har sat en effektiv stopper for byggeriet, og alt er stivnet i trøstesløst byggerod. Patrick og Jenny Spain var tilsyneladende et lykkeligt par, som bare blev ramt af krisen. Alligevel retter Kennedy sammen med sin dugfriske makker Richie i første omgang mistanken mod Patrick, men hvor er mordvåbnet? Og hvorfor er huset fyldt med babyalarmer, der peger mod store smadrede huller i det ellers skinnende rene hus? Så er det, at en overvågningsrede med fuldt udsyn til alt i Spains hus opdages, og mord-/selvmordsteorien begynder at smuldre…
Broken Harbour vækker traumatiske barndomsminder hos Kennedy, og hans psykisk ustabile søster begynder af samme årsag at invadere ham. Som sagen skrider frem, går han stadig mere op i limningen, og typisk for Tana Frenchs Dublin-krimier tvinges han til at konfrontere sin fortid og må tage næsten alt op til revision.
Tana Frenchs plots er sjældent intense og fængende, ikke mindst fordi alting har betydning for opklaringen. Efter få sider var jeg hooked som sædvanlig. Forfatteren er eminent til at opbygge stemninger, og på nærmest gotisk vis lykkes det hende at indfange den kriblende ildevarslende stemning i Broken Harbour. Men hun vil ikke blot underholde. French tegner et besk billede af Irland i finanskrise og prikker målbevidst til læseren med tankevækkende samfundskritik – for hvad gjorde det sympatiske stræbsomme par egentlig forkert?
Forfatteren bruger sine erfaringer som skuespiller i levende mundrette dialoger. Kennedys lakoniske arbejdsfilosofiske læresætninger og ping pong med Richie, der mod forventning leverer kvalitativt modspil, sidder lige i skabet. Deres samspil kommer i det hele taget i fokus, da de mod Kennedys sædvane udvikler et næsten personligt og positivt forhold, men...
På troværdig og brilliant (skuespiller)vis graver hun sig helt ned i sine personers psyke, og efterlader mig altid tilsvarende hudløs. Også dette hjerteskærende portræt af en familie og en politimand i opløsning river og flår. Som det forhåbentlig fremgår, er jeg en stor fan af Tana French. For mig at se er hun fuldt på højde med de bedste thrillerforfattere som for eksempel Barbara Vine, Donna Tartt og Dennis Lehane.
- Log ind for at skrive kommentarer
Drømmen om det perfekte liv har en frygtelig kraft – især når den brister! Intens krimi med besk social indignation og psykologi, der river og flår. Kort sagt: Tana French i storform.
Dette er forfatterens fjerde selvstændige krimi med afsæt i Drabsafdelingen i Dublin. Års erfaring har fasttømret kriminalkommissær Mick Kennedys arbejdsfilosofi: Selvdisciplin, detaljeret kontrol med alle elementer i en sag og slavisk overholdelse af alle regler. Alle betragter ham som afdelingens bedste detektiv. Årets mest opsigtsvækkende sag lander derfor også på hans bord. I deres drømmehus i det gamle fiskerleje Broken Harbour findes en far og to små børn døde, mens moren lige akkurat er i live trods adskillige knivhug.
Skruppelløse ejendomsspekulanter har tjent styrtende på at bygge skodhuse i det, der skulle være blevet et attraktivt boligområde ved havet, men krisen har sat en effektiv stopper for byggeriet, og alt er stivnet i trøstesløst byggerod. Patrick og Jenny Spain var tilsyneladende et lykkeligt par, som bare blev ramt af krisen. Alligevel retter Kennedy sammen med sin dugfriske makker Richie i første omgang mistanken mod Patrick, men hvor er mordvåbnet? Og hvorfor er huset fyldt med babyalarmer, der peger mod store smadrede huller i det ellers skinnende rene hus? Så er det, at en overvågningsrede med fuldt udsyn til alt i Spains hus opdages, og mord-/selvmordsteorien begynder at smuldre…
Broken Harbour vækker traumatiske barndomsminder hos Kennedy, og hans psykisk ustabile søster begynder af samme årsag at invadere ham. Som sagen skrider frem, går han stadig mere op i limningen, og typisk for Tana Frenchs Dublin-krimier tvinges han til at konfrontere sin fortid og må tage næsten alt op til revision.
Tana Frenchs plots er sjældent intense og fængende, ikke mindst fordi alting har betydning for opklaringen. Efter få sider var jeg hooked som sædvanlig. Forfatteren er eminent til at opbygge stemninger, og på nærmest gotisk vis lykkes det hende at indfange den kriblende ildevarslende stemning i Broken Harbour. Men hun vil ikke blot underholde. French tegner et besk billede af Irland i finanskrise og prikker målbevidst til læseren med tankevækkende samfundskritik – for hvad gjorde det sympatiske stræbsomme par egentlig forkert?
Forfatteren bruger sine erfaringer som skuespiller i levende mundrette dialoger. Kennedys lakoniske arbejdsfilosofiske læresætninger og ping pong med Richie, der mod forventning leverer kvalitativt modspil, sidder lige i skabet. Deres samspil kommer i det hele taget i fokus, da de mod Kennedys sædvane udvikler et næsten personligt og positivt forhold, men...
På troværdig og brilliant (skuespiller)vis graver hun sig helt ned i sine personers psyke, og efterlader mig altid tilsvarende hudløs. Også dette hjerteskærende portræt af en familie og en politimand i opløsning river og flår. Som det forhåbentlig fremgår, er jeg en stor fan af Tana French. For mig at se er hun fuldt på højde med de bedste thrillerforfattere som for eksempel Barbara Vine, Donna Tartt og Dennis Lehane.
Kommentarer