22 jun.20

Kommentarer

1 kommentar
AfSøren Dahl
man, 03/08/2020 - 21:11

At parforhold kan overskride deres holdbarhedsdato, og at et nyt job i folkeskolen fører store udfordringer med sig, er hverken nyt eller opsigtsvækkende. At blive sparket, spyttet på, kaldt fede ko, luder eller det, der er værre, af 6-årige hævdes i anmeldelsen at være daglig kost i folkeskolen og et resultat af selvoptagne curlingforældre, inklusionsreformen og at efterlade lærerne magtesløse.

Men handler bogen virkelig om folkeskolen og de udfordringer, den står i, eller er den i virkeligheden ikke en hudløs ærlig beretning om en ung kvinde, der befinder sig i krydsfeltet mellem arbejdet og privatliv. Mellem professionelle krav, pædagogisk inkompetence, de gode viljers fallit, umodenhed, manglende erfaring og måske mangelfuld uddannelse eller forberedelse på de arbejdsmæssige udfordringer, der i hendes tilfælde kommer samtidig med en række private udfordringer i hendes parforhold. Eller handler romanen slet og ret er et dårligt menneske, der som svar på de professionelle udfordringer gir lussingen, spytter en elev i ansigtet og senere kaster barnet mod en bænk så det mister en tand. ”Er jeg et dårligt menneske?” spørger hovedpersonen sig selv i slutningen af bogen. I første omgang frikender hun sig selv. Og det lige efter hun har søgt at tørre sine mest markante fejlhandling af på en studerende, løjet for forældre, kollega/tillidsmand og skoleleder.

Laura Ringos bog er mere end et indlæg i debatten om folkeskolens vilkår, som anmelderen er inde på. Den er en god fortælling, som giver os mulighed for indlevelse i en ung kvindes kvaler med arbejde og privatliv. Hun er som mennesker er flest: Uperfekt, indimellem løgnagtig, intrigant, egoistisk og ond. Til andre tider fyldt med god vilje, selvransagende, analytisk og kærlig, og desuden udfordret af store professionelle såvel som private problemstillinger, og af konsekvenserne af de fejl, hun begår. At skildre hovedpersonen som et offer for en ”umulig folkeskole” og hendes fejltagelser som konsekvens heraf er alt for simpel. De fleste af Dostojevskijs hovedpersoner er hverken uskyldige, sympatiske eller gode. Alligevel er Dostojevskij en stor forfatter. Med Fødedygtig har Laura Ringo skrevet en god roman, der er meget mere end en roman om udfordringerne i folkeskolen.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer