Anmeldelse
Fatale. Vol. 2. Djævelens gerninger af Ed Brubaker og Sean Phillips
- Log ind for at skrive kommentarer
Tegneserie for voksne. I dette andet bind i serien fortsættes historien ufortrødent, og blandingen af crime noir mysterium og decideret horror er fin og fængslende underholdning.
Hovedhistorien om den mystiske kvinde Josephine, der tilsyneladende er udødelig og har en særlig evne til at manipulere med mænd, foregår denne gang i 1970’ernes Los Angeles. Josephine, som er på konstant flugt fra en satanisk kult, har valgt at gemme sig og holde lav profil i en pragtvilla, men hendes selvvalgte eksil brydes brat, da den forhutlede skuespiller, Miles og hans sårede veninde flygter ind i hendes have. Snart bryder helvede løs, og Joesphine indser, at hun er nødt til at tage kampen op mod sine forfølgere.
Men hvem er Jo, og hvad er hendes hemmelighed? Hvad er kulten ude efter, og hvor mange mænd vil dræbe eller blive dræbt for hende?
I nutidssporet fortsætter Nicolas Lash, hvis gudfader i 1950’erne var dybt involveret i Josephine og hendes liv, sin søgen efter den mystiske kvinde, som han i den grad er blevet besat af. Og lad mig bare sige det sådan; hans eftersøgning vil ikke føre til noget godt.
Det er stadig noget af en historie, Brubaker disker op med, og den er stadig ikke sådan lige at få has på. I modsætning til første binds forvirring og utallige uløste spørgsmål er dette bind dog anderledes fast struktureret uden de mange spring i tid og sted. Det klæder i den grad historien, og selvom man stadig kan spekulere på, hvad det hele skal ende med (især omkring forbindelsen til vore dage), og hvad det dybere plot betyder, så får man i dette bind en ganske regelret historie, der mest af alt minder om en gammeldags Hollywood-krimi. Skildringen af det dekadente og depraverede disco miljø i 1970’erne med stoffer, misbrug, fester og rigdom er ganske enkelt fremragende beskrevet. Billedsiden passer fint til indholdet – lidt gammeldags af udseende med en masse små ruder pr. side, og farvelægningen er mørk og violet, bortset fra lidt mere rødt, når drabene og uhyggen tager over.
Albummet er således langt bedre end det forrige, og det skal blive spændende at se, om den samlede historie – flere bind er på vej – vil formå at sammenflette alle de mange ubesvarede spørgsmål og løse ender.
- Log ind for at skrive kommentarer
Tegneserie for voksne. I dette andet bind i serien fortsættes historien ufortrødent, og blandingen af crime noir mysterium og decideret horror er fin og fængslende underholdning.
Hovedhistorien om den mystiske kvinde Josephine, der tilsyneladende er udødelig og har en særlig evne til at manipulere med mænd, foregår denne gang i 1970’ernes Los Angeles. Josephine, som er på konstant flugt fra en satanisk kult, har valgt at gemme sig og holde lav profil i en pragtvilla, men hendes selvvalgte eksil brydes brat, da den forhutlede skuespiller, Miles og hans sårede veninde flygter ind i hendes have. Snart bryder helvede løs, og Joesphine indser, at hun er nødt til at tage kampen op mod sine forfølgere.
Men hvem er Jo, og hvad er hendes hemmelighed? Hvad er kulten ude efter, og hvor mange mænd vil dræbe eller blive dræbt for hende?
I nutidssporet fortsætter Nicolas Lash, hvis gudfader i 1950’erne var dybt involveret i Josephine og hendes liv, sin søgen efter den mystiske kvinde, som han i den grad er blevet besat af. Og lad mig bare sige det sådan; hans eftersøgning vil ikke føre til noget godt.
Det er stadig noget af en historie, Brubaker disker op med, og den er stadig ikke sådan lige at få has på. I modsætning til første binds forvirring og utallige uløste spørgsmål er dette bind dog anderledes fast struktureret uden de mange spring i tid og sted. Det klæder i den grad historien, og selvom man stadig kan spekulere på, hvad det hele skal ende med (især omkring forbindelsen til vore dage), og hvad det dybere plot betyder, så får man i dette bind en ganske regelret historie, der mest af alt minder om en gammeldags Hollywood-krimi. Skildringen af det dekadente og depraverede disco miljø i 1970’erne med stoffer, misbrug, fester og rigdom er ganske enkelt fremragende beskrevet. Billedsiden passer fint til indholdet – lidt gammeldags af udseende med en masse små ruder pr. side, og farvelægningen er mørk og violet, bortset fra lidt mere rødt, når drabene og uhyggen tager over.
Albummet er således langt bedre end det forrige, og det skal blive spændende at se, om den samlede historie – flere bind er på vej – vil formå at sammenflette alle de mange ubesvarede spørgsmål og løse ender.
Kommentarer