Anmeldelse
Dagligliv i 1800-tallets Jylland af Evald Tang Kristensen
- Log ind for at skrive kommentarer
Den jyske almuekultur i en ikke så fjern fortid bliver forunderligt levende for læseren via bogens fine udvalg af folkemindesamleren Evald Tang Kristensens kulturhistoriske artikler.
Evald Tang Kristensen var en uhyre flittig indsamler af jysk folklore, måske verdens største folkemindesamler. Arkiverne bugner af hans indsamlede folkeviser, sagn og eventyr samt hans kulturhistoriske artikler. En sand skattekiste, der blot venter på at blive åbnet af fremtidens forskere. For få år siden udgav Palle O. Christiansen, historiker, etnolog og vores største ekspert i Evald Tang Kristensen, en fornem bog om Tang Kristensens betydning og hans indsamlingsrejser De forsvundne - Hedens sidste fortællere. Nu skal han have stor tak for at fremdrage nogle af Tang Kristensens kulturhistoriske artikler fra glemselen.
De få udvalgte artikler belyser flere sider af jysk almuekultur, som Tang Kristensen på sine mange indsamlingsture fik et indgående kendskab til og en stor forståelse for, og det mærkes tydeligt i hans artikler. Man får et fint indtryk af både det materielle liv og det åndelige liv hos almuen. Hvordan den jævne mand boede og levede, og hvad han troede på. De fleste almuefolk var rodfæstet i deres egen snævre verden, men artiklen om studedriften viser, at der også var mennesker, der bevægede sig vidt omkring. De lokale var godt tilfredse med at nøjes med at høre nyt om verden omkring dem ad de kanaler.
I det hele taget var Tang Kristensen en dygtig iagttager. Han var ikke akademiker som andre folklorister i samtiden, men han havde en eminent evne til at tale med jævne mennesker og få dem til at åbne sig, og han skyede ingen anstrengelser, hvis han fik nys om gode informanter. Hans forståelse for almuens åndelige liv var dybere end de flestes. Moderne mennesker kan godt grine lidt af de gamles tro på underlige varsler og sære spøgelser med eller uden hoved. Som det fremgår af Tang Kristensens artikler, er de mange gamle sagn, varsler og skikke, ikke mindst ved juletid, imidlertid ikke bare hedenske fortidslevn, men et vidnesbyrd om almuens rige åndelige liv. Han så det som et tegn på åndeligt armod, at de unge kastede vrag på de gamles kultur.
Lidt uden for sammenhængen er den sidste artikel, hvor Tang Kristensen beskriver sine iagttagelser i den københavnske politiret, hvor man afgjorde mindre retstvister. Men også her er almuen hans interesse; den jævne københavners djærve måde at agere på. Palle O. Christiansen indleder bogen med en fin introduktion til Tang Kristensen. Hans nænsomme modernisering af Tang Kristensens sprog har gjort det forståeligt for nutidens læsere, og hans indsigtsfulde indledning til de enkelte artikler giver en god baggrundsviden.
De udvalgte artikler giver tilsammen et bredt og varieret indtryk af en svunden kultur. Dertil kommer, at bogen er ualmindeligt indbydende med en behagelig typografi og et væld af fine, uddybende illustrationer. En stor læseoplevelse for enhver med blot den mindste interesse for folklore.
- Log ind for at skrive kommentarer
Den jyske almuekultur i en ikke så fjern fortid bliver forunderligt levende for læseren via bogens fine udvalg af folkemindesamleren Evald Tang Kristensens kulturhistoriske artikler.
Evald Tang Kristensen var en uhyre flittig indsamler af jysk folklore, måske verdens største folkemindesamler. Arkiverne bugner af hans indsamlede folkeviser, sagn og eventyr samt hans kulturhistoriske artikler. En sand skattekiste, der blot venter på at blive åbnet af fremtidens forskere. For få år siden udgav Palle O. Christiansen, historiker, etnolog og vores største ekspert i Evald Tang Kristensen, en fornem bog om Tang Kristensens betydning og hans indsamlingsrejser De forsvundne - Hedens sidste fortællere. Nu skal han have stor tak for at fremdrage nogle af Tang Kristensens kulturhistoriske artikler fra glemselen.
De få udvalgte artikler belyser flere sider af jysk almuekultur, som Tang Kristensen på sine mange indsamlingsture fik et indgående kendskab til og en stor forståelse for, og det mærkes tydeligt i hans artikler. Man får et fint indtryk af både det materielle liv og det åndelige liv hos almuen. Hvordan den jævne mand boede og levede, og hvad han troede på. De fleste almuefolk var rodfæstet i deres egen snævre verden, men artiklen om studedriften viser, at der også var mennesker, der bevægede sig vidt omkring. De lokale var godt tilfredse med at nøjes med at høre nyt om verden omkring dem ad de kanaler.
I det hele taget var Tang Kristensen en dygtig iagttager. Han var ikke akademiker som andre folklorister i samtiden, men han havde en eminent evne til at tale med jævne mennesker og få dem til at åbne sig, og han skyede ingen anstrengelser, hvis han fik nys om gode informanter. Hans forståelse for almuens åndelige liv var dybere end de flestes. Moderne mennesker kan godt grine lidt af de gamles tro på underlige varsler og sære spøgelser med eller uden hoved. Som det fremgår af Tang Kristensens artikler, er de mange gamle sagn, varsler og skikke, ikke mindst ved juletid, imidlertid ikke bare hedenske fortidslevn, men et vidnesbyrd om almuens rige åndelige liv. Han så det som et tegn på åndeligt armod, at de unge kastede vrag på de gamles kultur.
Lidt uden for sammenhængen er den sidste artikel, hvor Tang Kristensen beskriver sine iagttagelser i den københavnske politiret, hvor man afgjorde mindre retstvister. Men også her er almuen hans interesse; den jævne københavners djærve måde at agere på. Palle O. Christiansen indleder bogen med en fin introduktion til Tang Kristensen. Hans nænsomme modernisering af Tang Kristensens sprog har gjort det forståeligt for nutidens læsere, og hans indsigtsfulde indledning til de enkelte artikler giver en god baggrundsviden.
De udvalgte artikler giver tilsammen et bredt og varieret indtryk af en svunden kultur. Dertil kommer, at bogen er ualmindeligt indbydende med en behagelig typografi og et væld af fine, uddybende illustrationer. En stor læseoplevelse for enhver med blot den mindste interesse for folklore.
Kommentarer