Anmeldelse
Dagene, dagene, dagene af Tone Schunnesson
- Log ind for at skrive kommentarer
Bagsiden af kendis- og influencerkulturen skildres bidsk og satirisk gennem realitystjernen Bibbs deroute. En knivskarp, usentimental og intelligent pageturner i højt tempo med garanteret underholdningsværdi.
Der er smæk på alt i denne roman, når Tone Shunnesson med vid og bid parodierer nutidens kendis- og influencerkultur, en verden hvor man oftest kun oplever glansbilledet og sjældent ser bagsiden af medaljen. Mød Bibbs, som ikke kun er gået økonomisk konkurs, men også følelsesmæssigt i iscenesættelsen af sig selv i en illusorisk verden, hvor alting har en pris og udløbsdato.
Bibbs på 39 år lever en festlig tilværelse i overhalingsbanen som blogger, kendis- og tv-fænomen, hvor hendes eneste talent er at være god til at brande sig selv. Men Bibbs får en brat opvågnen, da kæresten Baby har fået nok og smider hende ud af deres hjem. For at få lejligheden tilbage må Bibbs skrabe 100.000 kr. sammen til Baby. For nogle år siden var det ikke svært at tjene hurtige penge, men nu er der efterhånden længere og længere mellem jobtilbuddene i en branche, hvor sidste salgsdato nærmer sig med hastige skridt. Bibbs’ økonomi hænger i en tynd tråd, hun skylder penge i skat og står ikke først i køen i banken som pålidelig bankkunde til et lån.
Det slår dog ikke den desperate og handlekraftige Bibbs af pinden, og hun kaster sig ud i at skrabe pengene sammen hen over en hæsblæsende uge med mange tåkrummende og fornedrende situationer til følge. Hustler af guds nåde, som hun er, går hun ikke af vejen for at manipulere, lyve og stjæle fra både gamle kendinge og nye bekendtskaber. Det er ikke altid lige kønt at være vidne til Bibbs krumspring, hvor alting er til salg og det gælder om at opretholde den perfekte facade, men samtidig må man beundre Bibbs’ overlevelsesevne og fandenivoldskhed.
Et fun fact er, at svenske Tone Shunnesson kastede sig ud i at skrive romanen, fordi hun selv skyldte penge i skat. Romanen har været nomineret til flere store litteraturpriser og er solgt til filmatisering.
- Log ind for at skrive kommentarer
Bagsiden af kendis- og influencerkulturen skildres bidsk og satirisk gennem realitystjernen Bibbs deroute. En knivskarp, usentimental og intelligent pageturner i højt tempo med garanteret underholdningsværdi.
Der er smæk på alt i denne roman, når Tone Shunnesson med vid og bid parodierer nutidens kendis- og influencerkultur, en verden hvor man oftest kun oplever glansbilledet og sjældent ser bagsiden af medaljen. Mød Bibbs, som ikke kun er gået økonomisk konkurs, men også følelsesmæssigt i iscenesættelsen af sig selv i en illusorisk verden, hvor alting har en pris og udløbsdato.
Bibbs på 39 år lever en festlig tilværelse i overhalingsbanen som blogger, kendis- og tv-fænomen, hvor hendes eneste talent er at være god til at brande sig selv. Men Bibbs får en brat opvågnen, da kæresten Baby har fået nok og smider hende ud af deres hjem. For at få lejligheden tilbage må Bibbs skrabe 100.000 kr. sammen til Baby. For nogle år siden var det ikke svært at tjene hurtige penge, men nu er der efterhånden længere og længere mellem jobtilbuddene i en branche, hvor sidste salgsdato nærmer sig med hastige skridt. Bibbs’ økonomi hænger i en tynd tråd, hun skylder penge i skat og står ikke først i køen i banken som pålidelig bankkunde til et lån.
Det slår dog ikke den desperate og handlekraftige Bibbs af pinden, og hun kaster sig ud i at skrabe pengene sammen hen over en hæsblæsende uge med mange tåkrummende og fornedrende situationer til følge. Hustler af guds nåde, som hun er, går hun ikke af vejen for at manipulere, lyve og stjæle fra både gamle kendinge og nye bekendtskaber. Det er ikke altid lige kønt at være vidne til Bibbs krumspring, hvor alting er til salg og det gælder om at opretholde den perfekte facade, men samtidig må man beundre Bibbs’ overlevelsesevne og fandenivoldskhed.
Et fun fact er, at svenske Tone Shunnesson kastede sig ud i at skrive romanen, fordi hun selv skyldte penge i skat. Romanen har været nomineret til flere store litteraturpriser og er solgt til filmatisering.
Kommentarer