Anmeldelse
Bid af Rikke Schubart
- Log ind for at skrive kommentarer
Første del af ny dansk vampyrtrilogi forholder sig trofast til den gammeldags skildring af vampyrer som blodtørstige uhyrer men fremstår desværre skitseagtig og uden dybde.
Helene er gift med Anders, og sammen har de datteren Rosa. Den lille familie lever et almindeligt småborgerligt liv i København, men deres trivielle hverdag bliver brat afbrudt ved, at Helenes søster Natascha melder sin ankomst, efter at hun har opholdt sig tre år i Italien. Helene har altid haft et noget anstrengt forhold til søsteren, som er den perfekte, der altid har fået, hvad hun pegede på. Men Natacha er familie, så naturligvis kan hun bo hos dem.
Anders er besat af sin smukke svigerinde, og Rosa har altid set op til sin eksotiske tante, men hvad ingen af dem ved er, at Natacha er blevet ”vendt” til at være vampyr. Hun efterlader en række mystiske drab i Italien, og snart begynder der også at dukke lig op i København. De døde er tilsyneladende blevet tømt for blod og skambidt af en stor hund(!). Gennem Interpol får den italienske politimand Croce og retsmedicineren Maria øjnene op for en sammenhæng mellem drabene. De tager til København på udkig efter en kvindelig seriemorder og ved selvfølgelig ikke, at en vampyr er på spil.
Det gør Rosa derimod. Hun begynder at forstå, at der er noget helt galt med Natacha. Sammen med veninden Asta forsøger hun at finde beviser, men hvem vil tro på to 12-årige piger? Og hvad er det for skumple planer og skjulte hensigter, der ligger bag Natachas pludselige tilbagevenden til Danmark?
Rikke Schubart har tydeligvis haft store planer med sin trilogi, og på sin vis har hun da også fint styr på sin historie. Hun kender til hele den gamle vampyrmytologi (kors, vievand, sollys m.m.), og hun lykkes faktisk endog med at lave sine egne små tilføjelser til vampyrbegrebet.
Bogen er let at gå til, og de korte kapitler skifter hele tiden mellem de forskellige personer, så spændingen bibeholdes. Der er tilløb til nogle ganske fine personskildringer – især Helene fremtræder levende, og historien krydres fint med henvisninger til en række film indenfor genren.
På trods af alle de mange og ganske fornuftige tilgange til handlingen, fremstår romanen alligevel ikke helt vellykket. Først og fremmest er historien ikke særligt uhyggelig, og de mange makabre beskrivelser af vampyrernes barske fremfærd forbliver underligt uvedkommende. Der er en del sex i bogen, men igen virker disse beskrivelser blot som tomme vedhæng.
Det korte af det lange er, at historien mangler bid (undskyld!) og dybde og i virkeligheden blot forekommer at være prologen og de løse skitser til de senere bind.
- Log ind for at skrive kommentarer
Første del af ny dansk vampyrtrilogi forholder sig trofast til den gammeldags skildring af vampyrer som blodtørstige uhyrer men fremstår desværre skitseagtig og uden dybde.
Helene er gift med Anders, og sammen har de datteren Rosa. Den lille familie lever et almindeligt småborgerligt liv i København, men deres trivielle hverdag bliver brat afbrudt ved, at Helenes søster Natascha melder sin ankomst, efter at hun har opholdt sig tre år i Italien. Helene har altid haft et noget anstrengt forhold til søsteren, som er den perfekte, der altid har fået, hvad hun pegede på. Men Natacha er familie, så naturligvis kan hun bo hos dem.
Anders er besat af sin smukke svigerinde, og Rosa har altid set op til sin eksotiske tante, men hvad ingen af dem ved er, at Natacha er blevet ”vendt” til at være vampyr. Hun efterlader en række mystiske drab i Italien, og snart begynder der også at dukke lig op i København. De døde er tilsyneladende blevet tømt for blod og skambidt af en stor hund(!). Gennem Interpol får den italienske politimand Croce og retsmedicineren Maria øjnene op for en sammenhæng mellem drabene. De tager til København på udkig efter en kvindelig seriemorder og ved selvfølgelig ikke, at en vampyr er på spil.
Det gør Rosa derimod. Hun begynder at forstå, at der er noget helt galt med Natacha. Sammen med veninden Asta forsøger hun at finde beviser, men hvem vil tro på to 12-årige piger? Og hvad er det for skumple planer og skjulte hensigter, der ligger bag Natachas pludselige tilbagevenden til Danmark?
Rikke Schubart har tydeligvis haft store planer med sin trilogi, og på sin vis har hun da også fint styr på sin historie. Hun kender til hele den gamle vampyrmytologi (kors, vievand, sollys m.m.), og hun lykkes faktisk endog med at lave sine egne små tilføjelser til vampyrbegrebet.
Bogen er let at gå til, og de korte kapitler skifter hele tiden mellem de forskellige personer, så spændingen bibeholdes. Der er tilløb til nogle ganske fine personskildringer – især Helene fremtræder levende, og historien krydres fint med henvisninger til en række film indenfor genren.
På trods af alle de mange og ganske fornuftige tilgange til handlingen, fremstår romanen alligevel ikke helt vellykket. Først og fremmest er historien ikke særligt uhyggelig, og de mange makabre beskrivelser af vampyrernes barske fremfærd forbliver underligt uvedkommende. Der er en del sex i bogen, men igen virker disse beskrivelser blot som tomme vedhæng.
Det korte af det lange er, at historien mangler bid (undskyld!) og dybde og i virkeligheden blot forekommer at være prologen og de løse skitser til de senere bind.
Kommentarer