Anmeldelse
Berørt
- Log ind for at skrive kommentarer
Et indblik i dansk kunst belyst gennem værker, der viser forskellige tendenser på den danske kunstscene, og formidlet med stort engagement og overblik.
Bogen indledes med et vue over den danske kunstscene i det nye årtusinde, hvor forfatteren definerer det, der eksisterer udenom kunsten, men som skaber rammerne for den. Hvorledes verdens væsentlige strømninger afspejles i kunsten, hvad enten det drejer sig om den måde, verden håndterer situationen med flygtninge på, klimakrisen eller økonomiske sammenbrud.
De efterfølgende otte kapitler beskriver udvalgte værker indenfor samtidskunsten, der alle afspejler den verden, de udspringer af. Eksempler på hvordan installationskunst går fra at pege ind i rumlige iscenesættelser til i højere grad at handle om menneskekroppen. Hvorledes skulpturer både kan være klassiske, men også moderne, og være udtryk for de former, som tiltrækker os, selvom vi ikke helt forstår dem. Hvordan forståelse og forventning provokeres, når elementer tages ud af en kendt sammenhæng for at sættes i en anden ramme.
Performance-kunst er et udtryk for iscenesat optræden, men begrebet omfatter efterhånden os alle, da vi performer dagligt via sociale medier. Lydkunst kan frembringe særlige oplevelser, mediekunst beskæftiger sig primært med digital kommunikation uden helt at udelukke det taktile. Maleriet er derimod det mest udbredte kunstneriske udtryk og er langt ældre end skriftsproget. Kapitel 8 behandler kunst udfoldet gennem papir og tekst. Bogens sidste kapitel fortæller om kunst i det offentlige rum, hvilket betyder, at kunsten bringes ud af de forventede rammer og ind i virkeligheden.
Forfatteren Maria Kjær Themsen er kunstredaktør ved Dagbladet Information og tidligere kunstkritiker ved Weekendavisen. ’Berørt’ efterfølger bøgerne ’Nybrud- dansk kunst i 1990’erne’ fra 2006 og ’Billedstorm-om dansk kunst på det seneste’ fra 1989. Bogen er formidlet levende og på en måde så alle, der ikke er store kunstkendere, føler sig taget i hånden og oplyst og ikke manipuleret eller belært. Visuelt er bogen virkeligt lækker, og dens 400 billeder understøtter læserens forståelse og skærper nysgerrigheden. Et pragtværk, man bør have stående nær husets bedste stol.
- Log ind for at skrive kommentarer
Et indblik i dansk kunst belyst gennem værker, der viser forskellige tendenser på den danske kunstscene, og formidlet med stort engagement og overblik.
Bogen indledes med et vue over den danske kunstscene i det nye årtusinde, hvor forfatteren definerer det, der eksisterer udenom kunsten, men som skaber rammerne for den. Hvorledes verdens væsentlige strømninger afspejles i kunsten, hvad enten det drejer sig om den måde, verden håndterer situationen med flygtninge på, klimakrisen eller økonomiske sammenbrud.
De efterfølgende otte kapitler beskriver udvalgte værker indenfor samtidskunsten, der alle afspejler den verden, de udspringer af. Eksempler på hvordan installationskunst går fra at pege ind i rumlige iscenesættelser til i højere grad at handle om menneskekroppen. Hvorledes skulpturer både kan være klassiske, men også moderne, og være udtryk for de former, som tiltrækker os, selvom vi ikke helt forstår dem. Hvordan forståelse og forventning provokeres, når elementer tages ud af en kendt sammenhæng for at sættes i en anden ramme.
Performance-kunst er et udtryk for iscenesat optræden, men begrebet omfatter efterhånden os alle, da vi performer dagligt via sociale medier. Lydkunst kan frembringe særlige oplevelser, mediekunst beskæftiger sig primært med digital kommunikation uden helt at udelukke det taktile. Maleriet er derimod det mest udbredte kunstneriske udtryk og er langt ældre end skriftsproget. Kapitel 8 behandler kunst udfoldet gennem papir og tekst. Bogens sidste kapitel fortæller om kunst i det offentlige rum, hvilket betyder, at kunsten bringes ud af de forventede rammer og ind i virkeligheden.
Forfatteren Maria Kjær Themsen er kunstredaktør ved Dagbladet Information og tidligere kunstkritiker ved Weekendavisen. ’Berørt’ efterfølger bøgerne ’Nybrud- dansk kunst i 1990’erne’ fra 2006 og ’Billedstorm-om dansk kunst på det seneste’ fra 1989. Bogen er formidlet levende og på en måde så alle, der ikke er store kunstkendere, føler sig taget i hånden og oplyst og ikke manipuleret eller belært. Visuelt er bogen virkeligt lækker, og dens 400 billeder understøtter læserens forståelse og skærper nysgerrigheden. Et pragtværk, man bør have stående nær husets bedste stol.
Kommentarer